Christus en Boeddha

olieverf op doek
66,7 x 51,4 cm
Gemeentemuseum Den Haag
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Triton Foundation, 2018; Gemeentemuseum Den Haag, inv. nr. 1058337

Paul-Élie Ranson (1861-1909) was een Franse kunstenaar die zich rond 1890 aansloot bij de Nabis (Hebreeuws voor ‘profeet’), een groep jonge kunstenaars in Parijs die meende dat het zichtbare een manifestatie was van een nog belangrijkere onzichtbare wereld. Hoewel veel van de leden van deze beweging zich interesseerden in spiritualisme toonde Ranson de meeste toewijding in het bestuderen van theosofische en mystieke geschriften, waarvan hij de heilige symbolen en tekens nadrukkelijk opnam in zijn schilderij Christus en Boeddha. In de achtergrond van dit werk is Christus aan het kruis afgebeeld, geflankeerd door aanbiddende figuren. De vijf gestileerde lotusbloemen dragen verschillende betekenissen in het hindoeïsme, waaronder goddelijkheid, verlichting en de menselijke ziel. Rechtsboven is het gezicht van een grote Boeddhafiguur sterk afgesneden, terwijl links op de voorgrond een mediterende Boeddhafiguur staat afgebeeld. Hij zit op een stenen sokkel, met daarop de Arabische inscriptie ‘Furusiya Nabiy’. Deze tekst laat zich vertalen als ‘Ridderorde der profeten’, maar refereert ook aan een eeuwenoude vechttechniek van Arabische soldaten te paard, die eveneens werd beschouwd als een ethische code.

Het schilderij Christus en Boeddha is het eerste substantiële werk van Ranson in de Collectie Nederland en een duidelijke, mooie aanvulling op de collectie symbolisme van het Gemeentemuseum Den Haag. Aan de hand van dit kunstwerk kan het museum de stilering en abstrahering in de kunst dankzij de opkomst van spiritualiteit, occultisme en symbolisme beter in een internationale context plaatsen. Bovendien is de zoektocht naar het spirituele een belangrijke drijfveer geweest voor Piet Mondriaan (1872-1944), van wie het museum de grootste collectie tekeningen en schilderijen ter wereld beheert.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Schorer Romeijn Grothe Fonds en haar Van Beekhof Fonds), de BankGiro Loterij en de Vrienden van het Gemeentemuseum

Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
Uitgelicht

Bezoek meer dan 40 musea in een dag tijdens de tentoonstelling 'Als kunst je lief is'