Christus en Boeddha

ca. 1890 Paul-Élie Ranson Kunstmuseum Den Haag

Paul-Élie Ranson (1861/64 - 1909)
ca. 1890
olieverf op doek
66,7 x 51,4 cm
Kunstmuseum Den Haag
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
collectie Triton Foundation, Rotterdam, 2018; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1058337

Van ons allemaal sinds 2018

De Franse kunstenaar Paul-Élie Ranson was een lid van Les Nabis (Hebreeuws voor ‘de profeten’), een kunstenaarsbeweging die veel weg had van een mystieke broederschap. Hoewel veel van de leden van deze beweging zich interesseerden in spiritualisme, toonde Ranson de meeste toewijding in het bestuderen van theosofische en mystieke geschriften, waarvan hij de heilige symbolen en tekens nadrukkelijk opnam in zijn schilderij Christus en Boeddha. De sokkel waar Boeddha op zit, draagt de Arabische inscriptie ‘Furusiya Nabiy’. Deze tekst laat zich vertalen als ‘Ridderorde der profeten’, maar refereert ook aan een eeuwenoude vechttechniek van Arabische soldaten te paard, die eveneens werd beschouwd als een ethische code.

Het schilderij Christus en Boeddha is het eerste substantiële werk van Ranson in het Nederlands openbaar kunstbezit en een duidelijke, mooie aanvulling op de collectie symbolisme van het Kunstmuseum Den Haag. Aan de hand van dit kunstwerk kan het museum de stilering en abstrahering in de kunst dankzij de opkomst van spiritualiteit, occultisme en symbolisme beter in een internationale context plaatsen. Bovendien is de zoektocht naar het spirituele een belangrijke drijfveer geweest voor Piet Mondriaan, van wie het museum de grootste collectie tekeningen en schilderijen ter wereld beheert.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Schorer Romeijn Grothe Fonds en haar Van Beekhof Fonds), de BankGiro Loterij [thans VriendenLoterij], het Mondriaan Fonds en Vrienden van het Gemeentemuseum

Ranson Christus En Boeddha
Zoektocht naar spiritualiteit