Collectie tekeningen uit nalatenschap Peter van Straaten

1950-2016 Peter van Straaten Allard Pierson

Peter van Straaten (1935 - 2016)
1950-2016
diverse technieken
diverse afmetingen
Allard Pierson
Prenten en Tekeningen
1950-nu
erven Van Straaten, Amsterdam, 2020; Allard Pierson, Amsterdam

Van ons allemaal sinds 2020

Zo'n vijftig jaar lang verschenen de iconische tekeningen van Peter van Straaten in diverse dag- en weekbladen. Door de herkenbaarheid van de stijl en thematiek, veroverde Van Straatens werk een unieke plek in de Nederlandse beeldcultuur. Het bekendst zijn de 'krasserige' tekeningen over alledaagse beslommeringen, voorzien van een scherpe tekst; maar de kunstenaar maakte ook strips, natuurtekeningen, politieke spotprenten en erotisch werk. Gedurende zijn lange carrière bewaarde Van Straaten een aanzienlijk deel van zijn tekeningen. Die privécollectie resulteerde in deze getekende nalatenschap van ruim 12.000 bladen, die een uitstekend beeld geeft van zijn artistieke veelzijdigheid.

Het Allard Pierson beheert een belangrijke collectie geïllustreerde boeken en strips. In 2018 ontving het museum van de erven Van Straaten al 6.000 bladen uit de stripreeks Vader & Zoon, die oorspronkelijk in Het Parool verscheen. Omdat Peter van Straaten graag wilde dat zijn collectie tekeningen zoveel mogelijk bijeen bleef, was het Allard Pierson de aangewezen kandidaat voor deze nalatenschap. Naast beheren en tentoonstellen zal het museum de tekeningen in de toekomst beschikbaar maken voor onderzoek. De bladen bevatten namelijk waardevolle informatie over Van Straatens werkproces, zoals wijzigingen in de tekeningen of teksten, kleine schetsen en (zet)instructies voor de opdrachtgever.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar mr Rickert J-F. Blokhuis Fund, haar Themafonds Prenten en Tekeningen en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), het Mondriaan Fonds en de Vrienden van de Bijzondere Collecties/het Allard Pierson en een gedeeltelijke schenking van de erven Van Straaten

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Tekeningen 5 001 verkleind