Collectie van zeventien historie penningen

17de tot en met 20ste eeuw diverse makers Rijksmuseum

diverse makers
17de tot en met 20ste eeuw
Zilver en brons
Ø 5 cm
Rijksmuseum
Zilver
1950-nu
Particuliere collectie, nagelaten aan de Vereniging Rembrandt, 2000; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. NG-2001-17-G

Door een legaat kreeg de Vereniging Rembrandt onlangs de beschikking over 26 door een particulier verzamelde historiepenningen. Een deel daarvan vormde een aanvulling op de collectie penningen die beheerd wordt door het Rijksmuseum, en is door de Vereniging Rembrandt aan het museum geschonken. Het gaat om 17 historiepenningen. Vergeleken met de omvang van de bestaande collectie is dit niet zoveel, maar toch gaf deze schenking het museum de dankbaar aangegrepen kans een enkel gat te vullen en de verzameling recentere penningen aan te vullen. Waaronder: Historie penning t.g.v. de overwinningen van stadhouder Frederik Hendrik, 1631; Prijspenning Tentoonstelling van Nederlandse en Koloniale Nijverheid Arnhem 1879, door N. van der Waals (1852-1930) en J. Elion (1840-1893); Penning Watersnood 1953, door L.O. Wenckebach (1895-1962; ontwerp) en Koninklijke Utrechtsche Fabriek van Zilverwerken van C.J. Begeer, Voorschoten (uitvoering); uitgegeven door de Vereeniging voor Penningkunst, in wit kartonnen doosje, over de watersnoodramp in 1953. Voorzijde: drenkeling met armen en hoofd boven water met omschrift. Keerzijde: vredesduif met omschrift. Herinneringspenning Mahlerfeest, Amsterdam, 1995.