Compositie, 1917-18

1917-18 Bart van der Leck Singer Laren

Bart van der Leck (1876 - 1958)
1917-18
olieverf op doek
40 x 32 cm
Singer Laren
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
particuliere collectie, Nederland, 2018; Singer Laren, inv.nr.19-6-1

Van ons allemaal sinds 2018

Bart van der Leck behoorde met Theo van Doesburg en Piet Mondriaan tot de grondleggers van De Stijl. Tussen 1917 en 1921 maakte hij een aantal volledig abstracte werken, waarin hij experimenteerde met geometrische vormen in primaire kleuren tegen een witte achtergrond. Dit is het vroegste werk uit deze reeks. Hij spiegelde hierin vergelijkbare elementen, waardoor een roterende beweging ontstaat. De vele craquelures - als gevolg van het schilderen op nog niet volledig uitgeharde verf - verraden dat hij zoekende was. Van der Leck was de eerste die uitsluitend rood, geel en blauw ging gebruiken en is daarmee van invloed geweest op de ontwikkeling van Mondriaan, met wie hij in deze periode nauwe contacten onderhield.

Singer Laren heeft de ambitie het verhaal te vertellen van het ontstaan van het Nederlands modernisme en de rol daarin van de kunstenaarskolonie Laren-Blaricum, waartoe ook Van der Leck behoorde. Het museum werkt actief aan de gewenste aanwezigheid van Van der Leck, onder andere door bruiklenen en de recente aankoop van een vroeger werk. Dit experimentele schilderij uit 1917-18 vervult een kernfunctie in de collectiepresentatie van het museum.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Van Lith-Dumont Fonds en haar Innorosa Fonds), de BankGiro Loterij en het Mondriaan Fonds en Stichting Vrienden van het Singer Museum

Vanderleck
Van der Lecks vroege abstractie