Compositie in grijs ('Compositie No. 10')

1918 Vilmos Huszár Kunstmuseum Den Haag

Vilmos Huszár (1884 - 1960)
1918
Olieverf op doek
Kunstmuseum Den Haag
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Particuliere collectie, Den Haag, 2009; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1026334

Beschrijving

Globaal genomen zijn er twee soorten abstractie. Aan de ene kant is er de vorm die haar oorsprong vindt in een streng doorgevoerde vereenvoudiging van het beeld, en aan de andere kant is er de abstractie die ontstaat als de functie van het beeld de overhand krijgt. In de begintijd van de ontwikkeling van De Stijl speelden deze twee vormen een grote rol. De naar Nederland uitgeweken Hongaarse schilder Vilmos Huszár (1884-1960) leverde met zijn schilderij Compositie in grijs in 1918 een bijzondere bijdrage aan het debat dat hierover werd gevoerd.

Het Kunstmuseum Den Haag was met hulp van de Vereniging Rembrandt in staat dit belangrijke schilderij te verwerven. Daardoor is het museum als geen ander in staat juist de discussie over deze twee vormen van abstractie voor het voetlicht te brengen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt