Cyprische beelden en figuren, waaronder een vrouwenbeeld

Zesde eeuw- vierde eeuw v.Chr. Makers onbekend (Cyprus en Fenicië) Rijksmuseum van Oudheden

Makers onbekend (Cyprus en Fenicië)
Zesde eeuw- vierde eeuw v.Chr.
Kalksteen
Vrouwenbeeld: 71,2 x 54 x 35 cm; grafsteenbekroning: 40 x 54,3 x 13 cm
Rijksmuseum van Oudheden
Oudheid en Archeologie, Beeldhouwkunst
Voor 1300
1925
Collection Mr. V. Vagliano, Marseille; Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, 1925, inv. nr. I 1925/12.1-48

Beschrijving

In 1925 heeft het Rijksmuseum van Oudheden 48 bewerkte objecten aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt.

Twee objecten toegelicht:

1. Cyprisch vrouwenbeeld. De vrouw, godin, is gekleed in een nauwsluitend gewaad met lange mouwen, waaroverheen zij een tweede, mouwloos overkleed draagt. Misschien is de haartooi een pruik. Ook in de oren draagt zij sieraden. De amandelvormige ogen en de archaïsche glimlach dateren het beeld in de zesde eeuw v.Chr. Het is mogelijk een Grieks beeld.

2. Cyprische grafsteenbekroning; sfinxen. Bekroning van een grafsteen. Voorstelling van twee sfinxen in antithetische opstelling.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt