David strijdend met de ondeugden

ca. 1540 David Joris Teylers Museum

David Joris (ca. 1501 - 1556)
ca. 1540
pen in bruine en rode inkt op papier
42 x 28,7 cm
Teylers Museum
Middeleeuwen en Renaissance, Prenten en Tekeningen
Veiling, Parijs (Christie's), 18 mei 2022, nr. 22; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KT 2022 097

Van ons allemaal sinds 2022

David vecht met drie aan hem geketende ondeugden, ‘Macht’, ‘Geweld’ en ‘Het lichaam’. Hij wint het van ze, want op de achtergrond onder de poort zien we David nog eens, maar nu zonder de ondeugden. Hij pakt schalen aan die hem vanuit de hemel, waarschijnlijk door de handen van God, worden aangereikt. De symboliek is te persoonlijk om te kunnen verklaren, maar het is vrij zeker dat David Joris met de David in de tekening zowel naar koning David uit de Bijbel als naar zichzelf verwijst. Joris, die door geloof en uitspraken veel tegenstanders had, kreeg door religieuze visioenen het idee dat hij tussen God en de mens bemiddelde en zelfs dat hij een zoon van Jezus was.

De vroeg-Nederlandse glasschilder David Joris was vooral bekend als een leider van wederdopers binnen de Reformatie. Het getekende oeuvre van David Joris is klein en bestond tot nu toe uit onzeker toegeschreven werken. Met de aankoop van deze tekening is het Nederlandse openbaar kunstbezit niet alleen een tekening van David Joris rijker, het is in die collectie ook nog eens de eerste tekening. Het werk past bovendien uitstekend in de zorgvuldig samengestelde verzameling vroeg-Nederlandse tekeningen van Teylers museum met daarin grote namen zoals die van Pieter Aertsen, Dirck Barendsz, Crispijn van den Broeck, Marten van Cleve, het atelier van Dirck Crabeth, Jacques de Gheyn II en Maerten van Heemskerck.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar KOG-Vereniging Rembrandt Fonds, haar Themafonds Prenten en Tekeningen en een schenking van The School of Life Amsterdam) en Matthijs de Clercq

Verkleind Joris David strijdend met de ondeugden
De 'Duivel van Delft'