De bevrijding van Petrus

1624 Hendrick ter Brugghen Mauritshuis

Hendrick ter Brugghen (1588 - 1629)
Olieverf op doek
104,5 x 86,5 cm
Mauritshuis
17de-eeuwse schilderkunst
1963
Kunsthandel H. Cramer, Den Haag, 1963; Mauritshuis, Den Haag, inv. nr. 966

Beschrijving

Deze Bevrijding van Petrus door Hendrick ter Brugghen is een schoolvoorbeeld van het caravaggisme dat met name in de jaren 1620 zo en vogue was onder Utrechtse schilders. Hendrick ter Brugghen, Gerard van Honthorst, Dirck van Baburen en anderen waren onder de indruk van het werk van Caravaggio dat zij in Rome hadden gezien en namen elementen daaruit over. Dit schilderij, met zijn halffiguren, sterke lichtcontrasten en heftige emoties is wat dat betreft typerend. Mooi geobserveerd is de gezichtsuitdrukking van Petrus, met opengesperde ogen en een mond die letterlijk openvalt van schrik.

Lange tijd was de belangstelling voor caravaggistische schilderkunst niet zo groot, en in het Mauritshuis was deze stroming dan ook niet vertegenwoordigd. Vanaf de jaren 1950 nam de waardering voor het werk van de Utrechtse caravaggisten toe. Met de aankoop van de Bevrijding van Petrus door Hendrick ter Brugghen, die als de belangrijkste en interessantste van hen wordt beschouwd, werd deze leemte in 1963 aardig gevuld. Eerder steunde de Vereniging Rembrandt de aankoop van verschillende caravaggistische schilderijen voor het Centraal Museum in Utrecht, waar deze als voorbeelden van lokale schilderkunst werden verzameld.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt