De heilige familie

1625-50 Peter van Lint Het Noordbrabants Museum

Peter van Lint (1609 - 1690)
olieverf op doek
185 x 143,5 cm
Het Noordbrabants Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1980
kunsthandel Robert Noortman, Londen, 1980; Het Noordbrabants Museum, Den Bosch, inv.nr. 11234

Van ons allemaal sinds 1980

Op het eerste oog lijkt het een gewone familie, die achter de luiermand poseert: moeder voedt het kind terwijl vader een boek leest. Ze hebben geen aureool die hun bijzondere status verduidelijkt. Details als de monumentale architectuur verraden echter dat we hier te maken hebben met de heilige familie. Het is de Bijbel waaruit Jozef leest. Alleen de jongen die Christus voorzichtig bedekt met een doek, doet onaards en engelachtig aan. De keuze om de heilige familie zo werelds uit te beelden, is kenmerkend voor de kunst van de Contrareformatie, waarin de heilsgeschiedenis op een toegankelijke wijze wordt aangeboden.

Toen dit schilderij in 1980 werd verworven door Het Noordbrabants Museum, stond het op naam van de Zuid-Nederlandse kunstenaar Abraham van Diepenbeeck. Inmiddels wordt het beschouwd als een werk van Peter van Lint, die net als Van Diepenbeeck in Antwerpen woonde en werkte. Die verwarring is begrijpelijk, want de kunst van beide schilders is erg schatplichtig aan die van de grote Vlaamse meester Peter Paul Rubens. Dankzij aanwinsten als deze kan Het Noordbrabants Museum inmiddels uitstekend vertellen over Rubens' grote invloed op de kunst van de Zuidelijke Nederlanden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de provincie Noord-Brabant

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!