De heilige familie bij avond

ca. 1642-48 Rijksmuseum

ca. 1642-48
Olieverf op paneel
66,5 x 78 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Agnew & Sons, Londen, 1965; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. SK-A-4119

In 1961 werd Rembrandts Aristoteles voor 8 miljoen gulden geveild. Dat was toen net zo’n schok als de 80 miljoen voor Van Goghs Zonnebloemen in 1987. Een poging in 1965 een andere Rembrandt te verwerven mislukte ook. Maar met het geld dat daarvoor was bijeengebracht werden Cuyps Rivierlandschap en deze Heilige Familie aangekocht. Dat was een heel beroemd schilderij, maar de toeschrijving aan Rembrandt werd al kort daarna bestreden. Het Rijksmuseum deelde die twijfels aanvankelijk niet, maar nam het later van zaal. Nu hangt het weer. Als een topstuk uit Rembrandts omgeving.

Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhard Fonds en de Stichting tot Bevordering van de Belangen van het Rijksmuseum