De kerk in East Bergholt, vanuit het zuiden

18 x 16 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
Kunsthandel Lowell Libson & Jonny Yarker Ltd, Londen, 2018; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KT 2018033

Kort na de oprichting van de Society of Painters in Water Colours in 1804 begint Constable met het voor hem nog relatief onbekende medium waterverf. Vergeleken bij de aquarellen die hij in het eerste jaar maakte, zijn die uit het tweede jaar veel losser. Dat is ook te zien in deze aquarel van de kerk in zijn geboortestad. Het gaat Constable hier meer om de effecten van licht en donker en om de contrasten van de diffuus oplichtende muurvlakken dan om een topografisch plaatje.

John Constable (1776-1837) was een van de meest vernieuwende landschapsschilders van de 19de eeuw. Waar veel van zijn tijdgenoten het zochten in de verbeelding, haalde hij inspiratie uit het herkenbare en eenvoudige. Tekenen was in het maakproces van zijn schilderijen enorm belangrijk. Aan de conceptie van een landschapsschilderij gingen steevast vele studies vooraf. Deze tekening maakt deel uit van een groep van zeven bladen die Teylers Museum in één klap aankocht, waarvan drie met steun van de Vereniging Rembrandt. Het zijn de eerste werken van Constable in de Collectie Nederland. Samen geven ze een prachtig beeld van zijn werkwijze en verschillende tekentechnieken. In Teylers Museum komen ze goed tot hun recht, omdat dit museum niet alleen veel werken heeft van Constable's tijdgenoten, maar ook van enkele van zijn grote voorbeelden, zoals Jacob van Ruisdael (ca. 1628-1682) en Peter Paul Rubens (1577-1640).

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Liente Dons Fonds) en de BankGiro Loterij

Bekijk het werk in context

Behorende tot dezelfde gesteunde aankoop

On The Stour

On the Stour

John Constable, On the Stour, ca. 1832. Potlood, pen en penseel in bruine inkt, 11,4 x 18,7 cm. Teylers Museum, Haarlem

Milford Brug

De brug bij Milford, de kathedraal van Salisbury in de verte

John Constable, De brug bij Milford, de kathedraal van Salisbury in de verte, 1820. Potlood, 11,5 x 18,5 cm. Teylers Museum, Haarlem

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.