De roeping van Mattheus

ca. 1657 Nicolaes Berchem, Jan Baptist Weenix Mauritshuis

Kunstenaars
Nicolaes Berchem (1621/1622 - 1683)
Jan Baptist Weenix (1621 - 1659)
ca. 1657
Olieverf op paneel
98,2 x 120,8 cm
Mauritshuis
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Robert Noortman, Maastricht,1979; Mauritshuis, Den Haag, inv. nr. 1058

Beschrijving

Op een verhoging in een mediterrane havenstad staat Jezus, die een wijzend gebaar maakt naar de tollenaar Mattheus om hem als volgeling te roepen. Mattheus reageert geschrokken. Al in de 18de eeuw had dit schilderij een grote reputatie onder kenners. In 1719 schreef kunstenaarsbiograaf Arnold Houbraken vol bewondering over dit grote stuk waarop zo veel was te zien en daarna is het nog verschillende malen voor hoge bedragen geveild. Dat dit een gezamenlijk werk van twee kunstenaars was – Nicolaes Berchem en Jan Baptist Weenix – heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de fascinatie.

Een beroemd schilderij, gemaakt door twee eersterangs meesters die laten zien welke kwaliteiten zij in huis hebben, dat was een aankoop die de Vereniging Rembrandt graag wilde steunen. Wat deze aanwinst voor het Mauritshuis extra aardig maakt, is dat het museum al een uitmuntend Vlaams voorbeeld van zo’n samenwerking herbergt. Enkele decennia vóór Berchem en Weenix hadden Brueghel en Rubens zich aan een soortgelijke onderneming gewaagd

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt