De schimmel

ca. 1646 Philips Wouwerman Rijksmuseum

Philips Wouwerman (1619 - 1668)
ca. 1646
Olieverf op paneel
43,5 x 38 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
Collectie mevrouw Messchert van Vollenhoven-van Lennep, veiling Amsterdam (Roos), 29 maart 1892, nr. 15; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. SK-A-1610

Van ons allemaal sinds 2021

Op een klein formaat en met slechts een beperkt aantal figuren heeft Philips Wouwerman een bijzonder sterk beeld neergezet. Het lage gezichtspunt en de manier waarop de schimmel tegen de lucht afsteekt, zorgen voor een monumentaal effect. Intrigerend is dat zowel het paard als de jongen die de teugels vasthoudt en de hond op de voorgrond hun blik hebben afgewend. Het is echter niet alleen de compositie, maar vooral ook de levensechte weergave van het paard met zijn borstelige vacht die bewondering afdwingt voor het kunnen van de meester.

Philips Wouwerman geldt als dé paardenschilder van de 17de eeuw. Dat het Rijksmuseum al vrij goed in zijn Wouwermans zat toen De schimmel in 1892 werd geveild, was voor het bestuur van de Vereniging Rembrandt geen bezwaar voor steunverlening. Het ging hier immers om een onbetwist hoogtepunt in Wouwermans vroege oeuvre. Met zijn eenvoudige compositie en ingetogen karakter appelleerde De schimmel ook meer aan de smaak van destijds dan zijn uitvoerige landschappen en jachttaferelen die in de 18de eeuw zo geliefd waren.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt