De twaalfjarige Jezus in de tempel

ca. 1630-35 Paulus Bor Centraal Museum

Paulus Bor (ca. 1601 - 1669)
ca. 1630-35
olieverf op doek
115,2 x 97,3 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1964
kunsthandel P. de Boer, Amsterdam, 1964; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 14286

Van ons allemaal sinds 1964

Zelfverzekerd staat de jonge Jezus tegenover de schriftgeleerden in de tempel van Jeruzalem. Ze zijn diep onder de indruk van dit wijze kind. Na drie dagen werd Jezus herenigd met Maria en Jozef, die hem uit het oog waren verloren op hun terugweg van het Pesach-feest. Toen bleek dat zijn ouders hem overal hadden gezocht, antwoordde Jezus 'Wist u niet dat ik in het huis van mijn Vader moest zijn?' Paulus Bor heeft deze scène op geheel eigen wijze verbeeld, met een opvallend kleine Jezus en curieuze schriftgeleerden.

Het kleine oeuvre van de Amersfoortse schilder Paulus Bor wordt gekenmerkt door ongebruikelijke thema's. Dit Bijbelse onderwerp is relatief conventioneel, maar Bors verbeelding ervan is heel eigen. Het schilderij wordt dan ook beschouwd als een hoogtepunt in zijn oeuvre. Om die redenen past het werk uitstekend in de collectie van het Centraal Museum, dat het verhaal vertelt van de zogeheten Utrechtse caravaggisten, waartoe Bor wordt gerekend.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt