De verheerlijking van Maria

ca. 1630-40 Cornelis Schut Museum Gouda

Cornelis Schut (1597 - 1655)
ca. 1630-40
olieverf op doek
229,2 x 203,2 cm
Museum Gouda
17de-eeuwse schilderkunst
veiling, Amsterdam (Christie's) 5 oktober 2006, nr. 61; Museum Gouda, inv.nr. 18135

Van ons allemaal sinds 2006

In een wolkige hemel worden Maria en Christus aanbeden door een groep vrouwelijke heiligen. Een aantal van hen is te identificeren dankzij hun attributen. De dame met het orgel is Cecilia, haar buurvrouw Margaretha is in het gezelschap van een aangelijnd draakje. Er is ook een man in hun midden: Jozef, de echtgenoot van Maria. De Vlaamse schilder Cornelis Schut heeft in deze voorstelling eigenlijk twee verschillende scènes gecombineerd: de verheerlijking van de heilige familie en de kroning van Maria - hier uitgevoerd door twee engeltjes.

Cornelis Schut maakte De verheerlijking van Maria waarschijnlijk in opdracht van een jezuïetengemeenschap in Gouda. In de 19de eeuw bevond het schilderij zich nog bij de erfgenamen van die jezuïeten. Het hing toen in de voormalige Gasthuiskapel, die tegenwoordig onderdeel is van Museum Gouda. In 1884 werd het schilderij echter geveild, waarna het eigendom werd van een particuliere verzamelaar. Toen het in 2006 weer op de veiling kwam, greep Museum Gouda zijn kans. Dankzij financiële steun van de Vereniging Rembrandt is dit altaarstuk definitief teruggekeerd in Gouda.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en het Goudse Catharina Gilde

Schut detail