De Voorzaan en de Westerhem

1871 Claude Monet

Claude Monet De Voorzaan En De Westerhem 1871 Collectie Zaans Museum Zonder Lijst Kopie
Claude Monet (1840 - 1926)
Olieverf op doek
39,2 x 71,5 cm
Zaans Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
Kunsthandel MS Rau Antiques, New Orleans, 2015; Zaans Museum, Zaandam, inv.nr. ZM 17071

‘Zaandam is wel bijzonder opmerkelijk en er is genoeg te schilderen voor een heel leven’, schreef Claude Monet (1840-1926) in 1871 aan zijn schildervriend Camille Pissarro. ‘Huizen in alle kleuren, molens bij honderden en verrukkelijke boten’. Tijdens zijn vier maanden durende verblijf in Zaandam maakte Monet niet minder dan 25 schilderijen, waaronder De Voorzaan en de Westerhem. Dit werk vertelt een interessant verhaal over een stukje Zaandam dat er niet meer is. In 1916 waren alle drie molens die hij schilderde al verdwenen. De schilderstijl is impressionistisch, met weinig drama en een beperkt palet.

Voor meer informatie over dit schilderij en het aankoopverhaal, beluister deze aflevering van de podcastserie Eenmaal, andermaal...

De vraagprijs werd veel geld gevonden, maar voor een Monet is het een koopje en de prijzen stijgen nog steeds.

Hester Wandel, hoofd collectie Zaans Museum

In Nederlands openbaar bezit is een achttiental werken van Monet uit zijn diverse scheppingsperiodes te vinden, verspreid over musea in Amsterdam, Den Haag, Enschede, Otterlo en Rotterdam. Het is evident dat De Voorzaan en de Westerhem voor het Zaans Museum van groot belang is en de Vereniging Rembrandt waardeert de ambitie en het enthousiasme van het museum dat leidde tot de aankoop van dit schilderij. Het bestuur van de Vereniging steunt de aankoop, omdat het De Voorzaan en de Westerhem als een belangrijke toevoeging aan de Collectie Nederland beschouwt. Enerzijds omdat het de vertegenwoordiging van Monets werk in Nederland een extra kleur geeft. Anderzijds omdat het de wisselwerking tussen Monet en de Nederlandse schilderkunst en de beginfase van zijn carrière laat zien.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, haar Utrechtse Rembrandt Cirkel [thans: Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel] en haar Claude Monet Fonds [thans: Themafonds Impressionisme/Claude Monet Fonds]), de Dr. M.J. van Toorn en L. Scholten Stichting, het Honig-Laan Fonds, het Ir. P.M. Duyvis Fonds, de gemeente Zaanstad, het VSBfonds, Koninklijke Ahold, BV Houthandel v.h. F.&G. Gras, Jacob Heijn Holding BV, de BredenHof Stichting en Rabobank Zaanstreek

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Monet