De Voorzaan en de Westerhem

1871 Claude Monet Zaans Museum

Kunstenaar
Claude Monet (1840 - 1926)
Datering
1871
Techniek
olieverf op doek
Afmetingen
39,2 x 71,5 cm
Museum
Zaans Museum
Verzamelgebied
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
Periode
1800-1880
Gesteund in
2015
Herkomst
kunsthandel MS Rau Antiques, New Orleans, 2015; Zaans Museum, Zaandam, inv.nr. ZM 17071

Van ons allemaal sinds 2015

‘Zaandam is wel bijzonder opmerkelijk en er is genoeg te schilderen voor een heel leven’, schreef Claude Monet in 1871 aan zijn schildervriend Camille Pissarro. ‘Huizen in alle kleuren, molens bij honderden en verrukkelijke boten’. Tijdens zijn vier maanden durende verblijf in Zaandam maakte Monet niet minder dan 25 schilderijen, waaronder De Voorzaan en de Westerhem. De schilderstijl is impressionistisch, met weinig drama en een beperkt palet.

Voor meer informatie over dit schilderij en het aankoopverhaal, beluister deze aflevering van de podcastserie Eenmaal, andermaal...

Waarom gesteund

De Voorzaan en de Westerhem is de kroon op de collectie van het Zaans Museum. De aankoop is van enorm lokaal belang, maar voegt ook waarde toe aan het openbaar kunstbezit als geheel. Monet was al goed vertegenwoordigd in de Nederlandse musea, maar het verhaal over zijn Zaanse periode kon met twee werken nog niet optimaal worden verteld.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel, haar Claude Monet Fonds en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), de Dr. M.J. van Toorn en L. Scholten Stichting, het Honig-Laan Fonds, het Ir. P.M. Duyvis Fonds, de gemeente Zaanstad, het VSBfonds, Koninklijke Ahold, BV Houthandel v.h. F.&G. Gras, Jacob Heijn Holding BV, de BredenHof Stichting en Rabobank Zaanstreek

Vragen

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Monet_De Voorzaan en de Westerhem
Ambitie Zaans Museum beloond

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2015, pp. 26-30

Download
Bekijk het werk in context

Monet in de Zaanstreek

Molens In Het Westzijderveld I 3
1 / 3

Molens in het Westzijderveld bij Zaandam

Monet bezocht ons land voor het eerst in de zomer van 1871. Hij kwam toen met zijn gezin vanuit Londen, waarheen hij een jaar eerder was gevlucht vanwege de inval van het Pruisische leger in zijn vaderland. Zaandam, destijds meer nog dan Amsterdam een onder toeristen geliefd oord, was zijn verblijfplaats, en op 2 juni schreef de kunstenaar enthousiast aan zijn collega Pissarro dat hij het hier 'uitstekend [vond] om te schilderen; het is allemaal even amusant. Huizen in alle kleuren, molens bij honderden en verrukkelijke boten.' Toen de kunstenaar Zaandam op 8 oktober verliet, had hij minstens 24 landschappen vervaardigd en één vrouwenportret.

Claude Monet, Molens in het Westzijderveld bij Zaandam, 1871 | olieverf op doek, 48,3 x 74,2 cm | Van Gogh Museum, Amsterdam | gesteunde aankoop uit 2001

Guurtje
2 / 3

Portret van Guurtje van de Stadt

Het is niet bekend hoe Monet in contact kwam met de familie Van de Stadt, maar het is goed mogelijk dat ze elkaar leerden kennen via Camille Monet, die volgens de overlevering Franse conversatieles gaf. Sinds het begin van de 19de eeuw had de familie Van de Stadt in de houthandel gezeten waardoor ze tot de rijkere inwoners van Zaandam behoorden. In 1871 woonden ze aan de Zuiddijk. Guurtje is geboren op 20 oktober 1854 en was bijna 17 jaar oud toen Monet haar portret schilderde. Ze was blijkbaar nog steeds in de rouw vanwege de dood van haar vader, want ze is volledig zwart gekleed.

Claude Monet, Portret van Guurtje van de Stadt, 1871 | olieverf op doek, 73,2 x 40 cm | Kröller-Müller Museum, Otterlo

Bakker
3 / 3

Houtzaagmolen of balkenzager De Bakker

Op de noordoosthoek van het eiland in de Voorzaan stond van 1681 tot 1878 de bovenkruiende zaagmolen De Bakker. Bijna honderd jaar eerder, op 18 april 1787, was De Bakker door brand verwoest, maar hij werd in datzelfde jaar weer opgebouwd door Engel van de Stadt. Het bleef in de familie, totdat de zonen van Jan van de Stadt in 1878 besloten over te gaan op stoom. De molen was in 1871, toen Monet hem afbeeldde op zijn schilderij, in eigendom van Jan van de Stadt. Hij was de vader van Guurtje van de Stadt, die door Monet werd geschilderd.

Maker onbekend, Houtzaagmolen of balkenzager De Bakker, ca. 1787-1878 | olieverf op doek, 100,8 x 118 cm | Zaans Museum, Zaandam