De Voorzaan en de Westerhem

1871 Claude Monet Zaans Museum

Claude Monet (1840 - 1926)
olieverf op doek
Zaans Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
kunsthandel MS Rau Antiques, New Orleans, 2015; Zaans Museum, Zaandam, inv.nr. ZM 17071

Van ons allemaal sinds 2015

‘Zaandam is wel bijzonder opmerkelijk en er is genoeg te schilderen voor een heel leven’, schreef Claude Monet in 1871 aan zijn schildervriend Camille Pissarro. ‘Huizen in alle kleuren, molens bij honderden en verrukkelijke boten’. Tijdens zijn vier maanden durende verblijf in Zaandam maakte Monet niet minder dan 25 schilderijen, waaronder De Voorzaan en de Westerhem. De schilderstijl is impressionistisch, met weinig drama en een beperkt palet.

Voor meer informatie over dit schilderij en het aankoopverhaal, beluister deze aflevering van de podcastserie Eenmaal, andermaal...

De Voorzaan en de Westerhem is de kroon op de collectie van het Zaans Museum. De aankoop is van enorm lokaal belang, maar voegt ook waarde toe aan het openbaar kunstbezit als geheel. Monet was al goed vertegenwoordigd in de Nederlandse musea, maar het verhaal over zijn Zaanse periode kon met twee werken nog niet optimaal worden verteld.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel, haar Claude Monet Fonds en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), de Dr. M.J. van Toorn en L. Scholten Stichting, het Honig-Laan Fonds, het Ir. P.M. Duyvis Fonds, de gemeente Zaanstad, het VSBfonds, Koninklijke Ahold, BV Houthandel v.h. F.&G. Gras, Jacob Heijn Holding BV, de BredenHof Stichting en Rabobank Zaanstreek

Monet_De Voorzaan en de Westerhem
Ambitie Zaans Museum beloond