Willem Anskes Zeestra (1661 - 1729)
Verguld zilver
H 30,5 cm
Gemeentemuseum Het Hannemahuis
Zilver
Kunsthandel S.J. Phillips, Londen, 2004; Ottema-Kingma Stichting, Leeuwarden (in langdurig bruikleen aan Gemeentemuseum Het Hannemahuis, Harlingen, inv.nr. OKS 2005-363)

Beschrijving

Deze uit zes delen samengestelde bokaal werd in 1691 gemaakt voor het huwelijk van twee steenrijke Friezen uit Harlingen. Gedragen door een Hercules toont hij tot tweemaal toe de vier seizoenen – verbeeld door antieke goden of passend werk, zoals zaaien in het voorjaar of schapen scheren in de zomer. De Ottema Kingma Stichting, die al tientallen jaren Friese kunst voor Friese musea verzamelt, vroeg in dit geval zelf om steun van de Vereniging Rembrandt om deze beker uit Londen te kunnen terugbrengen naar zijn plaats van ontstaan.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt