Der Astronom (Zyklus Arbeit)

1919 Arthur Segal Museum Boijmans Van Beuningen

Arthur Segal (1875 - 1944)
1919
Olieverf op jute
87 x 107 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Kunsthandel Berinson, Berlijn, 2012; Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3712 (MK)

Beschrijving

Arthur Segal (1875-1944) maakte actief deel uit van de Avant-garde in het begin van de 20e eeuw. Begin jaren twintig woonde Segal in Berlijn – destijds een ontmoetingspunt voor kunstenaars uit Oost en West Europa – waar hij bevriend raakte met Cesar Domela en samen met Lyonel Feiniger de vooruitstrevende Novembergruppe oprichtte. Segal dook op allerlei plekken op het juiste moment op en had de nodige relaties met Nederland: de contacten met het internationale tijdschrift i10, zijn tentoonstellingen in het interbellum hier te lande en de twee werken in collectie van het Kunstmuseum in Den Haag tonen een duidelijke band tussen de kunstenaar en Nederland. Der Astronom is een verrassend en inspirerend schilderij.

Gegeven het forse formaat en contrastrijke compositie van het schilderij is Der Astronom een waardevolle aanvulling op het werk dat van Segal in Nederlands openbaar bezit aanwezig is. Dit schilderij maakt - met de werken van Franz Marc, Paul Klee, Jacoba van Heemskerck en Wassily Kandinsky – in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen aanwezig - de overgang van expressionisme naar de (in ons land zo belangrijke) geometrische abstractie weer zo veel beter inzichtelijk.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds)

Segal
Der Astronom (Zyklus Arbeit)

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2013, pp. 38-41