Doopvont met vier klimmende leeuwen; en 7 andere diverse Romaanse doopvonten

Drents Museum
Middeleeuwen en Renaissance, Beeldhouwkunst
Voor 1300
Churches of Norg, Peize, Roden, Sleen, Vledder, Vries and Zweeloo, 1883; Drents Museum, Assen, inv. nr. s 1884-1/4 en 1883-1

Beschrijving

Toen de Vereniging Rembrandt pas was opgericht, meldden zich regelmatig bestuursleden met suggesties voor aankopen. Zo ook de heer Schiffer uit Assen, die graag zes afgedankte Romaanse doopvonten voor het Drents Museum wilde kopen voordat de plaatselijke dominees ze zouden hebben weggedaan. De Vereniging leende hem daartoe 400 gulden en voorkwam zo waarschijnlijk dat de doopvonten eindigden als kalkbakken of voedertroggen. Nog niet zo lang geleden werden de stoere objecten weer in enkele Drentse kerkjes teruggeplaatst, o.m. te Roden, Vries en Zweeloo.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt