Balseming van het lijk van Christus

ca. 1410-20 maker onbekend (Brugge) Museum Boijmans Van Beuningen

maker onbekend (Brugge)
ca. 1410-20
Olieverf en bladgoud op paneel
31 x 13 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Middeleeuwen en Renaissance
Kunsthandel S. Mehringer, München, 2012; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3723 (OK)

Beschrijving

Het middenpaneel van het drieluik toont met de balseming van de gestorven Christus een zelden afgebeeld tafereel. Het werk is volgens internationale kunstexperts door een onbekende kunstenaar rond 1410 in Brugge geschilderd. Er bestaan nog slechts 20 à 30 schilderijen uit deze periode, die in de Nederlanden werden vervaardigd. Vergelijkingen met pre-Eyckiaanse tekeningen, miniaturen uit getijdenboeken en de manier waarop de zalving in beeld is gebracht, doet internationale kunstexperts echter niet twijfelen aan de herkomst van het werk. Het drieluik werd mogelijk in opdracht van een hospitaal gemaakt. De heilige Antonius werd bij ziekte aangeroepen en was de beschermheilige van veel ziekenhuizen. Het schilderij is in goede staat, alleen de Christus in het beeld heeft geleden. Waarschijnlijk omdat hij doorlopend door gelovigen is aangeraakt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds (Breeman Talle Fonds), het VSBfonds, het SNS Reaal Fonds, de BankGiro Loterij en de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen

Maker Onbekend Balseming Van Het Lijk Van Christus
Pre-Eyckiaanse schilderkunst van het allerhoogste niveau

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2014, pp. 14-18