Dummymateriaal voor het fotoboek Sweet Life

Ed van der Elsken
1960-66
86 bladen met foto's (vintage prints) en 41 bladen met tekeningen
Fotovel ca. 22,5 x 34 cm (per vel), schets op papier ca. 12 x 23,5 cm (per vel)
Universitaire Bibliotheken Leiden
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en video
1950-nu
Collectie mevrouw Anneke Hilhorst, Edam, 2016; Universitaire Bibliotheken Leiden, inv.nr. PK-F-2017-0120 en PK-F-2017-0121, behorende bij reeds in de collectie aanwezige dummies PK-F-75.349 en PK-F-75.350

Ed van der Elsken (1925-1999) heeft foto’s gemaakt tijdens een dertien maanden durende wereldreis die hij in 1959-60 maakte met zijn toenmalige echtgenote, wat in 1966 resulteerde in het fotoboek Sweet Life. De titel ontleende hij aan de naam van een schip op een van zijn foto’s. Kenmerkend voor Van der Elsken is zijn directe benadering. Hij was een echte straat- fotograaf, die altijd op jacht was naar beelden, met een speciale aandacht voor persoonlijke ontmoetingen. Er spreekt een enorme positiviteit en levenslust uit zijn foto’s.

‘Waar andere fotografen hun onderwerpen buiten zichzelf zochten, fotografeerde Van der Elsken op een heel persoonlijke, niet-objectiverende manier.’

Maartje van den Heuvel, conservator fotografie Universiteitsbibliotheek Leiden

Van der Elsken geldt samen met Rineke Dijkstra als de enige Nederlandse fotograaf die ook in het buitenland een grote reputatie heeft. Anders dan gepubliceerde fotoboeken, die in oplage verspreid zijn, vormen voorstudies en dummy’s uniek materiaal dat door de kunstenaar met de hand is gemaakt. De opmerkingen en aantekeningen van de kunstenaar bieden een schat aan informatie en maken het dummymateriaal tot een ‘onbetaalbaar’ tijdsdocument. Tevens vormt deze aankoop een belangrijke aanvulling op het reeds aanwezige dummymateriaal in de collectie van de Universitaire Bibliotheken Leiden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds) en het Mondriaan Fonds

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Ed Vd Elsken Dummy
Van der Elskens artistieke zoektocht

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2018, pp. 35-37

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.