Dummymateriaal voor het fotoboek 'Sweet Life'

ca. 1960-66 Ed van der Elsken Universitaire Bibliotheken Leiden

Ed van der Elsken (1925 - 1990)
ca. 1960-66
86 bladen met foto's (vintage prints) en 41 bladen met tekeningen
elk fotovel ca. 22,5 x 34 cm, elk vel met schets op papier ca. 12 x 23,5 cm
Universitaire Bibliotheken Leiden
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en Video
1950-nu
particuliere collectie, Edam, 2016; Universitaire Bibliotheken Leiden, inv.nr. PK-F-2017-0120 en PK-F-2017-0121, behorende bij reeds in de collectie aanwezige dummy's PK-F-75.349 en PK-F-75.350

Beschrijving

De foto's voor het beroemde fotoboek Sweet Life ontstonden tijdens een dertien maanden durende wereldreis die Ed van der Elsken in 1959-60 samen met zijn echtgenote maakte. De titel van het boek ontleende hij aan de naam van een schip op een van zijn foto’s. Kenmerkend voor Van der Elsken is zijn directe benadering. Hij was een echte straatfotograaf, die altijd op jacht was naar interessante beelden. Uit zijn foto’s spreekt een enorme positiviteit en levenslust.

'Waar andere fotografen hun onderwerpen buiten zichzelf zochten, fotografeerde Van der Elsken op een heel persoonlijke, niet-objectiverende manier.'

Maartje van den Heuvel, conservator fotografie Universitaire Bibliotheken Leiden

Van der Elsken geldt samen met Rineke Dijkstra als de enige Nederlandse fotograaf die ook in het buitenland een grote reputatie heeft. Anders dan gepubliceerde fotoboeken, die in oplage verspreid zijn, vormen dummy’s (schetsontwerpen) uniek materiaal dat door de kunstenaar met de hand is gemaakt. De opmerkingen en aantekeningen van de kunstenaar bieden een schat aan informatie en maken het dummymateriaal tot een buitengewoon waardevol tijdsdocument. Dit materiaal vormt een belangrijke aanvulling op het reeds aanwezige dummymateriaal in de collectie van de Universitaire Bibliotheken Leiden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]) en het Mondriaan Fonds

Ed vd Elsken Dummy
Van der Elskens artistieke zoektocht