Een festoen met bloemen en fruit

1675-85 Pieter Gallis Westfries Museum

Pieter Gallis (1633 - 1697)
Olieverf op paneel
35,5 x 43,8 cm
Westfries Museum
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Sphinx Fine Art, London, 2013; Westfries Museum, Hoorn

Beschrijving

Van de lokale meester Pieter Gallis (Enkhuizen 1633 - 1697 Hoorn) is een beperkt aantal werken bekend. Gallis, in zijn tijd werkzaam als regionale meester en amateurschilder, maakte schilderijen van hoog niveau.

Het schilderij Een festoen met bloemen en fruit (1675-1685) dat nu met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht door het Westfries Museum behoort tot het beste dat Gallis heeft gemaakt en past perfect binnen het collectiebeleid van het museum. Het Westfries Museum spitst dit beleid toe op de Gouden Eeuw in Nederland waarin West-Friese handelssteden als Enkhuizen, de stad waar Gallis geboren werd en Hoorn, de stad waar hij overleed, tot bloei kwamen en spelers van formaat waren binnen een internationaal handelsnetwerk. Deze rijke regionale historie kan met Een festoen met bloemen en fruit van Pieter Gallis weer zoveel beter verteld worden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds])

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Gallis