Portret van een geleerd paar uit de Gouden Eeuw

118 x 112 cm
Rijksmuseum Boerhaave
17de-eeuwse schilderkunst
Veiling, Keulen, 14 mei 2011, nr. 1052; Museum Boerhaave, Leiden, inv.nr. P11779

Beschrijving

Op dit doek zijn een man en een vrouw afgebeeld, omringd door wetenschappelijke instrumenten en documenten. In het midden van de compositie staat een grafometer, een hoekinstrument dat werd gebruikt in de landmeetkunde. Ook de andere instrumenten in de voorstelling, zoals een kompas, een schietlood en een proportionaalpasser, hebben betrekking op de landmeetkunde. Op tafel liggen verder een boekwerk, geopend op een pagina met een illustratie van de stelling van Pythagoras (fundamenteel voor de driehoeksmeting) en schetsen van vestingwerken.

Vooral de zeldzame aanwezigheid van een vrouw met landmeetkundige instrumenten op een geleerdenportret uit deze periode wekte de interesse van Museum Boerhaave. Landmeetkunde, een vorm van toegepaste wetenschap die door zijn nut voor de cartografie, de vestingbouw en de aanleg van polders nauw verweven is met de Nederlandse cultuur, is van oudsher een belangrijk verzamelthema voor Museum Boerhaave. Het museum bezit op dit gebied dan ook een collectie op internationaal topniveau. Het verworven schilderij voorziet deze verzameling 17de-eeuwse landmeetkundige instrumenten van een cultuurhistorische context. Het geeft een gezicht en een verhaal aan de voor een breed publiek vaak wat abstracte identiteit van de wetenschappelijke objecten uit de Collectie Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds] en haar Kruger Fonds)

Paar
Portret van een geleerd paar uit de Gouden Eeuw