PDA 1296 a en b Tom Haartsen
31 x 42 cm (elk)
Museum Prinsenhof Delft
Keramiek
Venduehuis der Notarissen, Den Haag, 22 juni 2023, nr. 3501; Museum Prinsenhof Delft, inv.nr. XXX

Van ons allemaal sinds 2023

Zelfs op een rijk gevulde tafel kun je deze pronkstukken niet over het hoofd zien. Rond de rand van elke terrine krult een snoek. Op het deksel bevindt zich een tweede exemplaar, dat een visje in zijn bek heeft. De omhoog gedraaide staart fungeert als knop. Door de waarheidsgetrouwe vorm en beschildering valt op hoe mooi de snoek is - en dat was precies de bedoeling. Volgens een contemporain recept kon je snoek namelijk het best opdienen met de kop, vinnen en staart eraan, vanwege de fraaie aanblik. Dat gaat lastig in een soep of stoofschotel, maar dankzij deze terrines werden de gasten alsnog getrakteerd op de schoonheid van deze vis.

‘Wat een mooie vangst! En ook nog eens in ons keramiekjaar. Wij zijn de leden van de Vereniging Rembrandt enorm dankbaar.’

Janelle Moerman, directeur Museum Prinsenhof Delft

Delfts aardewerk speelt een belangrijke rol in het verhaal dat Museum Prinsenhof Delft vertelt. Deze terrines zijn een belangrijke aanwinst, omdat het museum nog geen vergelijkbaar artistiek hoogtepunt uit de tweede helft van de 18de eeuw bezat. Dit paar snoekterrines vertegenwoordigt het beste van wat er in Delft werd vervaardigd op dit gebied. Dankzij deze aanwinst kan het museum voortaan laten zien dat er destijds nog steeds grote pronkstukken werden gemaakt, die zich konden meten met de producten van internationale concurrenten.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Van Rijn Fonds en haar Themafonds Keramiek) en de Stichting Van Oosten – Oosterholt

2023 07 03 Afbeelding snoekterrines
Een mooie vangst