Een zittende vrouw, van achteren gezien

ca. 1665-70 Gerbrand van den Eeckhout Teylers Museum

Gerbrand van den Eeckhout (1621 - 1674)
ca. 1665-70
Zwart en wit krijt op blauw paper
22 x 17 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
Veiling collectie I.Q. van Regteren Altena, deel II, Amsterdam (Christie's), 10 december 2014, nr. 165; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KT 2015 002

Beschrijving

Het tekenen naar levend model was een belangrijk onderdeel van de 17de-­eeuwse atelierpraktijk. Deze aanwinst van het Teylers Museum is daar een prachtig voorbeeld van. Met niet meer dan zwart en wit krijt op blauw papier is Gerbrand van den Eeckhout erin geslaagd volume in de figuur van de zittende vrouw en haar kleding te suggereren. Kunstenaars maakten dit soort figuurstudies om te oefenen of als voorstudie voor een schilderij.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, de BankGiro Loterij en Matthijs de Clercq