Drinkschaal op hoge voet of tazza

1575-1600 Maker onbekend (Italië, Venetië of Nederland)

Drinkschaal Op Hoge Voet Of Tazza
Kunstenaar
Maker onbekend (Italië, Venetië of Nederland)
Datering
1575-1600
Techniek
Filigraanglas
Afmetingen
H 10,3 cm
Museum
Kunstmuseum Den Haag
Verzamelgebied
Glas
Periode
1500-1600
Gesteund in
2012
Herkomst
Kunsthandel Frides Laméris, Amsterdam, 2012; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1047514

Filigraanglas is de benaming voor glas met ingesmolten witte draden. Bij deze techniek, die vanaf 1527 door Venetiaanse glasblazers uit Murano is toegepast, wordt gebruikgemaakt van rechte en spiraalvormig gewonden draden of combinaties daarvan. Tot in de 18e eeuw hebben glasblazers in Murano op ongekend hoog niveau filigraanglas vervaardigd. De kostbare glazen werden over heel Europa verhandeld en het Kunstmuseum Den Haag beschikt over een aantal prachtige exemplaren uit die tijd.

Halverwege de 19e eeuw pakken glasblazers, geïnspireerd geraakt door oude voorbeelden, de techniek weer op. Ze gaan dan ook gekleurde draden verwerken. In de tweede helft van de 20e eeuw is de filigraantechniek wederom veel toegepast. De techniek van filigraanglas is uiterst geraffineerd. De Venetiaanse glasblazers beheersen de verfijnde techniek van het blazen en vormen van glas, waarbij de spiralen platter worden en de draadjes elkaar bijna lijken te raken. Er ontstaan op die manier virtuoze objecten. De meest moeilijke techniek van het filigraanglas is de zogenaamde vetro a reticello-techniek, in het Nederlands netglas-techniek genoemd, die alleen is Venetië is toegepast. Hierbij zijn twee lagen met tegengesteld draaiende glasdraden kruislings op elkaar gesmolten. Omdat beide glaslagen door de opgesmolten draden wat geribbeld zijn, worden bij de samensmelting kleine luchtbelletjes 'gevangen'.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Jaap en Joanna van der Lee-Boers Fonds)

Vragen

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Vaas
Venetiaans vakmanschap

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2014, pp. 19-21

Download