Portret van de familie Lütjens

1944 Max Beckmann Museum Boijmans Van Beuningen

Max Beckmann (1884 - 1950)
1944
olieverf op doek
179,5 x 85 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
erven N. Lütjens-van der Boom, 2008; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3610 (MK)

Beschrijving

Op de beruchte nazi-tentoonstelling met ‘ontaarde' kunst (1937) hingen maar liefst 22 kunstwerken van Max Beckmann. Daarna kon de kunstenaar niet meer vrij werken en ontvluchtte hij Duitsland. Beckmann kwam terecht in Amsterdam, waar de kunsthandelaar Helmuth Lütjens zich over de banneling ontfermde. Tussen hen ontstond een hechte vriendschap. Beckmann portretteerde het gezin van Lütjens op de voor hem zo typerende expressionistische wijze: met zware contouren, handen als kolenschoppen en een reusachtige kaars. De zichtbare werkelijkheid nabootsen was niet Beckmanns doel. Hij wilde met zijn kunst een diepere waarheid tot uitdrukking brengen.

Max Beckmann produceerde maar liefst een derde van zijn oeuvre in Nederland (1937-47). Zijn kunst vond er weinig kopers. Te rauw en te wild geschilderd, oordeelden critici, en voordat men er aan kon wennen, sloeg de oorlog toe. Daarna was het de Duitse oorsprong van Beckmanns expressionisme. Toen die reserves verdwenen, was Beckmanns kunst inmiddels peperduur geworden. Met de aankoop van dit schilderij werden twee lacunes gevuld: binnen de Collectie Nederland is het een uitzonderlijk artistiek document van Beckmanns verblijf in Amsterdam en in Museum Boijmans Van Beuningen tevens een prachtige aanvulling op het modernisme van Kokoschka, Munch en Jawlensky.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de familie Lütjens, de BankGiro Loterij, de Familiestichting Nolst Trenité, de G.Ph. Verhagen Stichting, de gemeente Rotterdam, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Marlene Dumas, het ministerie van OCW, het ministerie van Financiën, het Mondriaan Fonds, het Fonds 21, de Stichting Bevordering van Volkskracht, de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, F.J. de Visser en het VSBfonds

Beckmann Portret van de familie Lutjens detail en verkleind
Familieportret Lütjens