maker onbekend (Venetië)
H 18,5 cm
Kunstmuseum Den Haag
Glas
Kunsthandel Frides Laméris, Amsterdam, 2012; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1047513

Beschrijving

Dit glas illustreert een van de meest geraffineerde versieringstechnieken van glas. Bij deze techniek wordt gebruik gemaakt van rechte en spiraalvormig gewonden draden die met elkaar worden versmolten en tot een voorwerp worden uitgeblazen. Van oudsher wordt dit filigraanglas genoemd.

De vaas met zijn grote hoeveelheid draden toont bij uitstek het hoge niveau van vakmanschap dat Venetiaanse glasblazers in de zestiende eeuw hebben bereikt. Veel moderne glasblazers laten zich inspireren door het oude filigraanglas. Filigraanglas van deze verfijning is nauwelijks aanwezig in Nederlandse openbare collecties. De aanwinst past uitstekend in de glascollectie van het KunstmuseumDen Haag, waarin ook modern glas met witte of kleurige draden goed is vertegenwoordigd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Jaap en Joanna van der Lee-Boers Fonds)

Vaas
Venetiaans vakmanschap