Forme rumore di motocicletta

1913-14 Giacomo Balla Kröller-Müller Museum

Giacomo Balla (1871 - 1958)
1913-14
Olieverf en gouache op papier
73 x 101 cm
Kröller-Müller Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Kunsthandel Skarstedt Gallery, Londen, 2012; Kröller-Müller Museum, Otterlo, inv.nr. KM 133.593

Beschrijving

De Italiaanse kunstenaar Giacomo Balla (1871-1958) was een van de voormannen van het futurisme, een voornamelijk Italiaanse beweging die de dynamiek van de moderne samenleving in het begin van de 20ste eeuw omarmde. In zijn Forme rumore di motocicletta probeert Balla de sensatie weer te geven van een motor die met grote snelheid en veel geluid door een landschap rijdt.

Lange tijd ontbrak het futurisme in de collectie van het Kröller-Müller Museum. Helene Kröller-Müller realiseerde zich achteraf dat zij het belang van het futurisme had onderschat. De opeenvolgende directeuren van het museum hebben hun best gedaan deze lacune in de verzameling op te vullen met aankopen op dit gebied. In 1971 werd Giacomo Balla's Volo di rondini aangekocht, waarin hij beweging suggereert. De aankoop van Balla's Forme rumore di motocicletta betekent een versterking van de collectie futuristische kunst van het museum, ook in de context van de Collectie Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de BankGiro Loterij, het SNS Reaal Fonds, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds

Forme Rumore
Futurisme van het zuiverste water

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2014, pp. 26-29