maker onbekend (Nederland)
Metaal, ijzer, goud en been
49,8 x 8 cm
Rijksmuseum van Oudheden
Oudheid en Archeologie
Voor 1300
1940
Collection Mr. Albers, Arnhem; Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, 1940, inv. nr. U 1940/9.1

Beschrijving

Een middeleeuwse ponksax. Een sax is een klein eenzijdig snijdend houwzwaard. De knop van het gevest is versierd met bladgoud en zilverblik of verzilverd bronsblik, het montuur van de schede met gedamasceerde ijzeren plaatjes. Het ''damasceren'' is een speciale techniek waarbij het ijzer herhaaldelijk verhit en gesmeed wordt uit afwisselend koolstofrijk (hard en broos) en koolstofarm (buigzaam en week) ijzer. Omdat een zwaard zowel hard als buigzaam moest zijn, verkreeg je op deze manier een optimale samenstelling. Ook kon men met behulp van deze smeedtechniek het ijzer decoreren, zoals bij deze pronksax gedaan is. Hij is mooi versierd en moest de status van de drager tonen.
Op de greep is nog een gedeelte van de benen bekleding bewaard. Waarschijnlijk hebben de Saksen hun naam te danken aan het veelvuldig gebruik van dit wapen. De sax wordt vaak aangetroffen in vroegmiddeleeuwse rijengrafvelden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!