Stelletje onder een boom

ca. 1601 Gerrit Pietersz Sweelink Teylers Museum

Gerrit Pietersz Sweelink (1566 - 1612/1632)
ca. 1601
Zwart krijt, pen in bruin, penseel in bruin en blauw
13,9 x 9,2 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
Veiling The I.Q. van Regteren Altena Collection, deel IV, Amsterdam (Christie's), 13 mei 2015, nr. 118; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KT 2015 038

Beschrijving

Gerrit Pietersz Sweelink (1566–1612), broer van de componist, was een Amsterdams schilder die vooral bekend stond om zijn religieuze en mythologische historiestukken en portretten. Op de aangekochte tekening is een jong stelletje te zien dat innig onder een boom zit.

Heel goed dat de Vereniging Rembrandt dit initiatief heeft genomen en fantastisch dat het gelukt is.

Michiel Plomp, hoofdconservator Kunstverzamelingen Teylers Museum

In 2014 en 2015 heeft de Vereniging Rembrandt op de vier achtereenvolgende veilingen van de collectie Van Regteren Altena 31 kavels voor het Nederlands openbaar kunstbezit verworven. De actie deed enigszins denken aan het eerste optreden van de Vereniging in oprichting in 1883, toen meer dan 500 tekeningen uit de collectie Jacob de Vos voor het Nederlands openbaar kustbezit werden aangekocht. Deze tekening was hier één van.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en Matthijs de Clercq