Gebed voor de maaltijd

olieverf op karton
74 x 100 cm
Zeeuws Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
1981
kunsthandel Ivo Bouwman, Den Haag, 1981; Zeeuws Museum, Middelburg, inv.nr. M81-006

Van ons allemaal sinds 2008 (en eerder sinds 1981)

Jan Toorop was gefascineerd door de vroomheid van de Zeeuwen. Hij stelt die vroomheid hier voor als een intense gloed die de leden van het gezin Louwerse tijdens het sombere avondgebed omringt. Het schilderij is een mooi voorbeeld van het luminisme, een kunststroming die wordt gekenmerkt door het weergeven van stralende lichteffecten. Om in dit schilderij een dergelijk effect te bereiken, gebruikte Toorop korte, felgekleurde penseelstreken.

Gebed voor de maaltijd werd in 1981 mede met steun van de Vereniging Rembrandt aangekocht. Dat gebeurde te goeder trouw, maar later bleek dat het werk een besmet verleden had. Het was ooit eigendom van een Joods verzamelaarsechtpaar wier bezittingen door het Duitse naziregime waren geconfisqueerd. Vanwege de welwillende houding van de erfgenamen en de hulp van derden, waaronder voor de tweede keer de Vereniging Rembrandt, slaagde het Zeeuws Museum er in 2008 in dit iconische werk voorgoed te behouden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds Leppink-Postuma), de Mondriaan Stichting, de provincie Zeeland en andere begunstigers

Toorop Gebed voor de maaltijd verkleind en bijgesneden
Gebed voor de maaltijd

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2009, pp. 27-28