Gebed voor de maaltijd

Olieverf op karton
74 x 100 cm
Zeeuws Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
1981
Kunsthandel Ivo Bouwman, Den Haag, 1981; Zeeuws Museum, Middelburg, inv.nr. M81-006

Jan Toorop was gefascineerd door de vroomheid van de Zeeuwen. Hij stelt die vroomheid hier voor als een intense gloed die de leden van het gezin Louwerse tijdens het sombere avondgebed omringt. Het schilderij is een mooi voorbeeld van het luminisme, een kunststroming die wordt gekenmerkt door het weergeven van stralende lichteffecten. Om in dit schilderij een dergelijk effect te bereiken, gebruikte Toorop korte, felgekleurde penseelstreken.

Het schilderij van Toorop werd in 1981 mede met steun van de Vereniging Rembrandt aangekocht. Dat gebeurde te goeder trouw, maar later bleek dat het werk een besmet verleden had. Het was ooit eigendom van een Joods verzamelaarsechtpaar wiens bezittingen door het Duitse naziregime waren geconfisqueerd. Hun erfgenamen dienden terecht een claim in. Vanwege hun welwillendheid en de hulp van derden, waaronder voor de tweede keer de Vereniging Rembrandt, lukte het dit icoon van het Zeeuws erfgoed voor het museum te behouden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds Leppink-Postuma), de Mondriaan Stichting, de provincie Zeeland en particulieren

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Toorop Gebed voor de maaltijd verkleind en bijgesneden
Gebed voor de maaltijd

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2009, pp. 27-28