300 eigenhandige fotoafdrukken

ca. 1893-95 George Hendrik Breitner Universitaire Bibliotheken Leiden

George Hendrik Breitner (1857 - 1923)
ca. 1893-95
Gelatinezilverdruk
16,8 x 12 cm
Universitaire Bibliotheken Leiden
Fotografie en Video
1880-1950
collectie A.B. Osterholt, Amsterdam, 1984; Universitaire Bibliotheken Leiden, inv.nr. PK-F-GHB.017

Op de veiling van Breitners nalatenschap in 1924 kocht het Rijksprentenkabinet met steun van de Vereniging Rembrandt enkele tientallen van zijn schetsboekjes. Zijn foto’s, die toen ook werden geveild, interesseerden de musea nog niet. Breitners leerling Kees Maks kocht op de veiling een stuk of 300 van die foto's. Die verzameling was in 1984 nog volledig bij elkaar en kon toen voor 25.000 gulden door het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden worden verworven. De Vereniging schonk de helft van dat bedrag. Het was de eerste keer dat zij een aankoop van foto's ondersteunde.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Hendrik Muller's Vaderlandsch Fonds, het Leidse Universiteitsfonds en de Stichting Vrienden van het Prentenkabinet