Geknielde Maria Magdalena en staande vrouw

H 53,5 cm
Museum Catharijneconvent
Middeleeuwen en Renaissance, Beeldhouwkunst
Kunsthandel Ward & Company, New York, 1997; Museum Catharijneconvent, Utrecht, inv.nr. SMCC b00002

Beschrijving

In 1965 verwierf het Mauritshuis een laat-middeleeuws beeldje van een vrouw met opgeheven armen die ooit onder het Kruis in een altaarstuk moet hebben gestaan. Later werd dat stuk uitgeleend aan het Catharijneconvent. In 1997 herkende de toenmalige directeur van dat museum twee beeldjes in de handel in New York als mogelijk afkomstig uit dezelfde groep. Hij had gelijk. De drie fragmenten bleken zelfs uit hetzelfde blok hout gesneden. De Vrienden van het museum en de Vereniging Rembrandt zorgden er vervolgens voor dat de fragmenten konden worden herenigd. Tekst voor de tentoonstelling 125 grote liefdes, met steun van de Vereniging Rembrandt, Van Gogh Museum, 03/10/2008 - 18/01/2009.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Vereniging Vrienden van het Catharijneconvent