Getijden- en gebedenboek van Pompejus Occo

Maker onbekend (West-Vlaanderen)
ca. 1490-1520
Manuscript op perkament
11,5 x 8,5 cm, 145 bladen (getijdenboek), 10,5 x 7,5 cm, 155 bladen (gebedenboek)
Allard Pierson
Middeleeuwen en Renaissance, Prenten en Tekeningen
Antiquariaat Librije International, IJmuiden, 2019; Allard Pierson, Amsterdam, inv.nrs. (signaturen) hs. XXX E 118 (getijdenboek) en hs. XXX E 119 (gebedenboek)

Beschrijving

Deze handschriften, een getijdenboek en een gebedenboek, zijn rijk voorzien van gedecoreerde initialen en margeversiering met zogenaamde Gents-Brugse strooiranden. Wat deze boeken vooral bijzonder maakt, is de aanwezigheid van eigendomsnotities van een van de vroegste bezitters – misschien wel de eerste eigenaar – bankier Poppe Okkesz (1483–1537). ‘Dit boek hoert poppius occo tamsterdam int paradys’, luidt een van die aantekeningen. Occo’s huis in Amsterdam, genaamd Het Paradijs, was bekend om zijn omvangrijke bibliotheek en als ontmoetingsplaats van kunstenaars en humanisten.

Over particulier boekenbezit in Amsterdam vóór 1600 is maar weinig bekend. Omdat er vrijwel geen contemporaine catalogi zijn van het boekenbezit van leken uit de 15de en 16de eeuw, zijn aantekeningen in bestaande boeken een belangrijke bron. Pompejus Occo, wiens bibliotheek volgens een tijdgenoot meer dan duizend boeken telde, was in de eerste decennia van de 16de eeuw een toonaangevende figuur in Amsterdam en genoot ook internationaal aanzien. Deze aankoop door het Allard Pierson geeft meer zicht op het boekenbezit van deze illustere Amsterdammer.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Middeleeuwen en Renaissance en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), het Mondriaan Fonds, het Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds en de Vrienden van het Allard Pierson

Getijdenboek van Pompejus Occo Allard Pierson Universiteit van Amsterdam hs XXX E 118 c verkleind
Uit de bibliotheek van Pompejus Occo

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2020, pp. 42-43