Gewitterfront

Museum de Fundatie
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Kunsthandel Galerie EIGEN + ART, Leipzig/ Berlijn, 2016; Museum de Fundatie/Hannema de Stuers Fundatie, Zwolle/Heino-Wijhe, inv.nr. 12202

Beschrijving

De Duitse schilder Neo Rauch mag worden gerekend tot de meest toon­aangevende kunstenaars van dit moment. Als exponent van de zogeheten Neue Leipziger Schule werkt Rauch in een zeer eigen surrealistische stijl, waarin traditie en moderniteit op virtuoze wijze zijn geïnte­greerd. Hij spiegelt ons de wereld voor als in een theater, een theatrum mundi, met zelfverzonnen decors en figuren die een rol spelen in een verhaal dat geschiedenis en actualiteit onlosmakelijk met elkaar verbindt. Gewitterfront is hiervoor een representatief werk, waarin Rauch onder andere verwijst naar Die Blechtrommel, de knieval van Willy Brandt in het getto van Warschau en de nachtvlinders van een bekend gedicht van Goethe.

Hoewel het internationale belang van de schilderkunst van Neo Rauch ook in Nederland wordt erkend, is zijn werk in Nederlandse musea slechts beperkt vertegenwoordigd. De aanwinst is een fundamentele verrijking van de collectie van Museum de Fundatie, dat zich de laatste jaren nadrukkelijk profileert als huis voor Duitse kunst.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds

2016 Neo Rauch Gewitterfront
Het theatrum mundi van Neo Rauch