Gezicht op Amersfoort

ca. 1710-15 Caspar van Wittel Museum Flehite

Caspar van Wittel (ca. 1653 - 1736)
ca. 1710-15
Gouache op vellum, bevestigd op paneel
27,5 x 48 cm
Museum Flehite
Prenten en Tekeningen
Veiling, Londen (Christie's), 5 juli 2017, nr. 65; Museum Flehite, Amersfoort, inv.nr. 652017

De Vereniging Rembrandt steunt kunst, en met die kunst ook verhalen. In Museum Flehite ontbrak nog een belangrijk verhaal dat door de verwerving van Gezicht op Amersfoort van Caspar van Wittel nu eindelijk kan worden verteld. Met deze nieuwe aanwinst is het museum namelijk niet alleen in bezit gekomen van een prachtig gezicht op de eigen stad, maar ook van zijn eerste unieke werk van een van de invloedrijkste kunstenaars die Amersfoort ooit heeft voortgebracht. Omdat de invloed van Van Wittel zich vrijwel uitsluitend heeft doen laten gelden in zijn nieuwe vaderland Italië, waar zijn naam werd verbasterd tot Vanvitelli, is hij bij de meeste Nederlandse kunstliefhebbers nog een grote onbekende. Met Gezicht op Amersfoort kan Museum Flehite daar verandering in brengen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds], haar Utrecht & Gooi Cirkel [voorheen: Utrechtse Rembrandt Cirkel] en haar Themafonds Prenten en Tekeningen), het VSBfonds, het KF Hein Fonds, de gemeente Amersfoort, de Oudheidkundige Vereniging Flehite, het Fonds Bos, de Vrienden van Van Wittel, het Museum Flehite en twintig Amersfoortse particulieren

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!