Gezicht op Amersfoort

Wittel
Caspar van Wittel
ca. 1710-15
Gouache op vellum, bevestigd op paneel
27,5 x 48 cm
Museum Flehite
Prenten en Tekeningen
Veiling, Londen (Christie's), 5 juli 2017, nr. 65; Museum Flehite, Amersfoort, inv. nr. 652017

De Vereniging Rembrandt steunt kunst, en met die kunst ook verhalen. In Museum Flehite ontbrak nog een belangrijk verhaal dat door de verwerving van Gezicht op Amersfoort van Caspar van Wittel nu eindelijk kan worden verteld. Met deze nieuwe aanwinst is het museum namelijk niet alleen in bezit gekomen van een prachtig gezicht op de eigen stad, maar ook van zijn eerste unieke werk van een van de invloedrijkste kunstenaars die Amersfoort ooit heeft voortgebracht. Omdat de invloed van Van Wittel zich vrijwel uitsluitend heeft doen laten gelden in zijn nieuwe vaderland Italië, waar zijn naam werd verbasterd tot Vanvitelli, is hij bij de meeste Nederlandse kunstliefhebbers nog een grote onbekende. Met Gezicht op Amersfoort kan Museum Flehite daar verandering in brengen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, haar Utrecht & Gooi Cirkel en haar Themafonds Prenten en Tekeningen), VSBfonds, KF Hein Fonds, Gemeente Amersfoort, Oudheidkundige Vereniging Flehite, Fonds Bos, Vrienden van Van Wittel, Museum Flehite en twintig Amersfoortse particulieren.

Bekijk het werk in context

Gezicht Op Rome

Gezicht op Rome

In 2016 verwierf Museum Flehite een monumentaal Gezicht op Rome van Matthias Withoos, de leermeester van Van Wittel. Withoos was tussen 1651 en 1652 in Rome en maakte na terugkomst in Nederland van deze stad een aantal schilderijen. Anders dan de Romeinse stadsgezichten van Van Wittel, zijn die van Withoos niet topografisch correct. Withoos lijkt het vooral belangrijk te hebben gevonden dat de stad herkenbaar was. Vandaar waarschijnlijk dat op dit schilderij de Engelenburcht en de koepel van de Sint-Pieterskerk zo duidelijk in beeld zijn gebracht.

Matthias Withoos, Gezicht op Rome, ca. 1673. Olieverf op doek, 102 x 181 cm. Museum Flehite, Amersfoort

Ets

Het Sint-Pietersplein in Rome

Een van de eerste opdrachten die Van Wittel in Rome kreeg was het maken van een aantal etsen voor een publicatie over de bevaarbaarmaking van de Tiber. In 2014 kon Museum Flehite twee van deze etsen aankopen, een met de Piazza del Popolo en de ander met het Sint-Pietersplein als onderwerp. Ze laten zien dat Van Wittel toen al een grote kennis had van perspectief en ook dat hij begreep dat een stadsgezicht er veel aantrekkelijker van wordt als je het bevolkt.

Caspar van Wittel, Het Sint-Pietersplein in Rome, ca. 1678. Ets, 23 x 46 cm (afkomstig uit: C. Meyer, L’arte di restituire a Roma la tralasciata navigatione del suo Tevere, Rome 1685). Museum Flehite, Amersfoort

Gezicht Op Amersfoort

Gezicht op Amersfoort

Matthias Withoos maakte dit grote werk toen Van Wittel nog bij hem in de leer was. Het was een opdracht van de Amersfoortse magistraat, die behoefte had aan een representatief portret van de stad. Het schilderij toont de stad vanuit het zuidwesten, met links, voor de stadsmuur, de haven en rechts daarvan de bleekvelden. Withoos laat in dit schilderij zien dat hij heel goed weet hoe je licht en donker kunt gebruiken om diepte te suggereren, een vaardigheid die hij overdroeg op Van Wittel.

Matthias Withoos, Gezicht op Amersfoort, 1671. Olieverf op doek, 249 x 468 cm. Museum Flehite, Amersfoort (in bruikleen van de gemeente Amersfoort)

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.