Gezicht op de dijk van Yoshiwara

1805-1810 Aōdō Denzen Wereldmuseum Leiden

Aōdō Denzen (1748 - 1822)
Ets op papier
218 x 287 mm
Wereldmuseum Leiden
Prenten en Tekeningen
Kunsthandel Sebastian Izzard, New York, 2000; Wereldmuseum Leiden, 2000, inv. nr. 6016-1

Beschrijving

Op de Japanse ets van Aodo Denzen zijn twee mannen met een draagstoel op de Dijk naar het Yoshiwara, de uitgaanswijk van Edo (huidige Tokyo), afgebeeld. De prent is één uit een serie van 'Acht Gezichten in de Oostelijke Hoofdstad' en daarmee een voorbeeld van een belangrijk thema in Denzen's oeuvre. Op de voorgrond zien we twee dragers van een draagkoets waarin een man zich naar het uitgaansdistrict van Edo, het Yoshiwara, laat dragen, een brandende lantaarn van het dichtgeklapte venster afhangend. Zo konden ook leden van de krijgsadel, de samurai, 'ongezien' deze wijk bezoeken waar ze officiëel niet mochten komen. Links staat een rij huizen langs de zogenoemde Nihonzutsumi, de dijk van het Yoshiwara, rechts de iets lager gelegen rijstvelden. Verderop zijn nog de schaduwen of silhouetten van enkele andere bezoekers van het populaire 'redlight district' van de hoofdstad te zien. Zoals alle ontwerpen in de groep van acht prenten is de voorstelling afgewerkt met enkele kaderlijnen, mogelijk in navolging van Westerse prenten waarmee Denzen tijdens zijn verblijf in Nagasaki kennis maakte. Daarbuiten is weer een meegegraveerd rafelrandje dat mogelijk verwijst naar Denzen's oude stijl van stoffenverver. Bij geen andere Japanse etser komen deze voor. Midden boven staan in twee cartouches de - in navolging van het Westerse schrift horizontaal in syllabenschrift geschreven - titel van de prent, Gezicht op de Dijk van het Yoshiwara, Yoshihara tote no kei en de signatuur Awowo Tensen. Nadere bestudering van enkele details levert veel inzicht in Denzen's beheersing van de techniek. Zo is duidelijk dat hij het Westerse perspectief en het idee van een verdwijnpunt aan de horizon op natuurlijke en direct overtuigende wijze kan toepassen.

Aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds en de Vereniging Rembrandt