Gezicht op de Grote of St.-Laurenskerk van Alkmaar vanuit het noorden

61,6 x 93,4 cm
Stedelijk Museum Alkmaar
17de-eeuwse schilderkunst
Collectie Brion en Sabrina Applegate, VS, 2016; Stedelijk Museum, Alkmaar, inv.nr. 30791

Soms gaat het bij steunverlening niet zozeer om het nationale belang van een aankoop, maar om het belang van een kunstwerk voor de regio of de stad. Dat was ook het geval bij Gezicht op de Grote of Sint-Laurenskerk van Alkmaar vanuit het noorden (1644) door Salomon van Ruysdael. Van de veertien gezichten op Alkmaar die Van Ruysdael heeft gemaakt, bevond zich geen enkele in Nederland. Voor Stedelijk Museum Alkmaar is dit nu verworven werk een topstuk. Naast de artistieke kwaliteit van dit schilderij is het ook topografisch interessant. Het geeft een werkelijkheidsgetrouw beeld van de stad met haar Grote of Sint-Laurenskerk en een deel van de Alkmaarse Vestgracht zoals deze er in de eerste helft van de 17de eeuw moet hebben uitgezien.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds), de King Baudouin Foundation United States, het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, het Victoriefonds Alkmaar, de gemeente Alkmaar en de Vrienden van Stedelijk Museum Alkmaar

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.