Gezicht op het hofje aan de Nieuwe Haven

ca. 1870 Jan Hendrik Weissenbruch Haags Historisch Museum

Jan Hendrik Weissenbruch (1824 - 1903)
ca. 1870
Olieverf op paneel
42,5 x 32 cm
Haags Historisch Museum
19de-eeuwse schilderkunst
Particuliere verzameling, 2007; Haags Historisch Museum

Beschrijving

Dit schilderij geeft een zeldzaam gezicht op een eenvoudige woonomgeving in het Spuikwartier. In deze wijk in het havengebied zijn veel pakhuizen en arbeiderswoningen te vinden die vaak verstopt lagen achter de meer riante bebouwing. In het algemeen spraken de overvolle volksbuurtjes met nauwe, smerige straatjes minder tot de verbeelding dan de meer toeristische plekken als het Binnenhof en de Hofvijver. Schilder Johannes Weissenbruch (1824-1903) was een van de eersten die de schoonheid van het leven op ‘het veen’ vastlegde. Traditiegetrouw wordt het verschil tussen rijk en arm in Den Haag uitgedrukt met de begrippen ‘zand en veen’.

Deze tegenstelling verwijst niet alleen naar de verschillen in grondsoorten binnen de stad maar vooral naar de welstandsverschillen van de mensen die op deze bodem wonen. Op de hoger gelegen en daardoor drogere zandgronden stonden de woningen van de notabelen, terwijl op de lager gelegen en natte veengronden de wijken van de arbeiders stonden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt