Gezicht op het IJ met 's Lands Zeemagazijn

1664 Reinier Zeeman Het Scheepvaartmuseum

Reinier Zeeman (1623/24 - 1664)
Olieverf op doek
52 x 68 cm
Het Scheepvaartmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Rob Kattenburg, Bergen, 2016; Het Scheepvaartmuseum, Amsterdam, inv.nr. 2016.0009

Beschrijving

Reinier Nooms behoort tot de belangrijkste zeeschilders van de 17de eeuw. Hij dankte zijn bijnaam Zeeman, waarmee hij het schilderij ook signeerde, aan zijn vele zeereizen. In de weergave van maritieme en nautische details van de schepen was hij zeer deskundig. Zijn werk is van groot belang voor de kennis van de Nederlandse 17de-eeuwse scheepvaart. Het schilderij toont 's Lands Zeemagazijn, de locatie van Het Scheepvaartmuseum, gezien vanaf de toenmalige buitenkant, nu de Prins Hendrikkade. In 1656 was het nieuwe 's Lands Zeemagazijn in gebruik genomen door de admiraliteit van Amsterdam als opslagplaats voor de uitrusting van de oorlogsvloot. Met dit schilderij kunnen we op een aanschouwelijke wijze het verhaal vertellen over Amsterdam als centrum van de 17de eeuwse scheepvaart, de functie van 's Lands Zeemagazijn en de bedrijvigheid op de werven er omheen. Het laat op een indrukwekkende manier zien dat de voorbereidingen van de Nederlands-Engelse zeeoorlogen ook op de werven in de omgeving van het huidige museum werden uitgevoerd en dat de bezoeker zich op niets minder dan historische grond bevindt. Daarmee is het schilderij zowel kunsthistorisch als maritiem-historisch een bijzondere aanwinst voor het Nederlandse openbare kunstbezit.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Acquoy-Nairac Fonds), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds, de particuliere steunstichting van Het Scheepvaartmuseum, Het Compagnie Fonds en de Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum

Reinier Nooms
Het uitzicht van Michiel de Ruyter