Bord met versiering van naaldkant

ca. 1685-1700 maker onbekend (Venetië) Kunstmuseum Den Haag

maker onbekend (Venetië)
ca. 1685-1700
transparant glas met diamantlijngravure
Ø 24,4 cm
Kunstmuseum Den Haag
Glas
kunsthandel Frides Laméris, Amsterdam, 2015; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1054878

Van ons allemaal sinds 2015

Murano en Burano zijn twee eilandjes in de lagune van Venetië, het ene wereldberoemd om zijn glasproductie, het andere om zijn naaldkant. Zelden is de link tussen beide kunstnijverheidscentra zo duidelijk aangetoond als in dit geraffineerd gedecoreerde bord. De versiering op de rand van het aangekochte bord is uitgevoerd in de diamantgravuretechniek, waarbij met een scherpe diamantpunt lijntjes in het glas worden gekrast. Het graveren van glazen voorwerpen werd al in de Romeinse oudheid toegepast, maar verdween in de middeleeuwen. In de eerste helft van de 16de eeuw herleeft deze decoratietechniek in Venetië, de stad waar voor het eerst ook flinterdun, helder en kleurloos glas wordt vervaardigd, het zogenaamde cristallo. Een diamantgravure heeft in dit transparante glas een schitterend effect.

Dit 17de-eeuwse met naaldkantmotieven versierde bord is uiterst zeldzaam, want meestal zijn Venetiaanse glasborden met diamantgravures gedecoreerd met gestileerde bloem- en bladranken. Binnen de Collectie Nederland was tot nu toe alleen een glazen pot met kantdecor uit het Rijksmuseum bekend. Omdat Kunstmuseum Den Haag zowel een kleine collectie Venetiaanse glaskunst alsmede een verzameling naaldkant bezit, kan het met deze aankoop een bijzondere link leggen tussen beide vormen van kunstnijverheid.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Jaap en Joanna van der Lee-Boersfonds)

Kantwerk
Kantwerk van glas