Bord met versiering van naaldkant

ca. 1685-1700 Maker onbekend (Italië, Venetië)

0 38 2299 2015 1 1 2
Maker onbekend (Italië, Venetië)
ca. 1685-1700
Transparant glas met diamantlijngravure
Ø 24,4 cm
Gemeentemuseum Den Haag
Toegepaste kunst en Design, Glas
Kunsthandel Frides Laméris, Amsterdam, 2015; Gemeentemuseum Den Haag, inv.nr. 1054878

Murano en Burano zijn twee eilandjes in de lagune van Venetië, het ene wereldberoemd om zijn glasproductie, het andere om zijn naaldkant. Zelden is de link tussen beide kunstnijverheidscentra zo duidelijk aangetoond als in dit geraffineerd gedecoreerde bord. De versiering op de rand van het aangekochte bord is uitgevoerd in de diamantgravuretechniek, waarbij met een scherpe diamantpunt lijntjes in het glas worden gekrast. Het graveren van glazen voorwerpen werd al in de Romeinse oudheid toegepast, maar verdween in de middeleeuwen. In de eerste helft van de 16de eeuw herleeft deze decoratietechniek in Venetië, de stad waar voor het eerst ook flinterdun, helder en kleurloos glas wordt vervaardigd, het zogenaamde cristallo. Een diamantgravure heeft in dit transparante glas een schitterend effect.

Dit 17de-eeuwse met naaldkantmotieven versierde bord is uiterst zeldzaam, want meestal zijn Venetiaanse glasborden met diamantgravures gedecoreerd met gestileerde bloem- en bladranken. Binnen de Collectie Nederland was tot nu toe alleen een glazen pot met kantdecor uit het Rijksmuseum bekend. Het bord met naaldkantdecoratie is waardevol voor het Gemeentemuseum Den Haag. Omdat dit museum zowel een kleine collectie Venetiaanse glaskunst alsmede een verzameling naaldkant bezit, kan het met deze aankoop een bijzondere link leggen tussen beide vormen van kunstnijverheid.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Jaap en Joanna van der Lee-Boersfonds)

Bekijk het werk in context

Bord Met Bloemen

Bord met bloemrankdecor

De voorbeelden die wij van glasborden kennen, hebben vooral een vrijwel plat oppervlak. Borden, schalen of eenvoudige rond geblazen vormen, zoals kommen, al of niet met deksel. De decoratie, met als ondergrond het op een enkele uitzondering na kleurloze glas, is daarbij met de hand en de punt van een diamant in het flinterdunne en daardoor makkelijk breekbare glas gekrast, mede daarom vrijwel altijd bestaande uit eenvoudige ranken en gestileerde bloempatronen.

Onbekende maker (Nederlanden), Bord met bloemrankdecor, ca. 1645-75. Transparant glas met diamantgravure, ⌀ 20,8 cm. Gemeentemuseum Den Haag, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 1960

Tazza

Tazza van filigraanglas

Filigraanglas is de benaming voor glas met ingesmolten witte draden. Bij deze techniek, die vanaf 1527 door Venetiaanse glasblazers uit Murano is toegepast, wordt gebruikgemaakt van rechte en spiraalvormig gewonden draden of combinaties daarvan. Tot in de 18e eeuw hebben glasblazers in Murano op ongekend hoog niveau filigraanglas vervaardigd. De kostbare glazen werden over heel Europa verhandeld en het Gemeentemuseum Den Haag beschikt over een aantal exemplaren uit die tijd. Een mooi voorbeeld van een topstuk van deze techniek is deze Drinkschaal op hoge voet of tazza.

Maker onbekend (Italië of Nederland), Drinkschaal op hoge voet of tazza, ca. 1575-1600. Helder kleurloos en opaak wit filigraanglas a fili en a retortoli, H 10,3 cm. Collectie Gemeentemuseum Den Haag, aangekocht met steun van Vereniging Rembrandt in 2012

Ostuni

Glasobject Ostuni

Het werk van de in Murano geboren en opgeleide glaskunstenaar Lino Tagliapietra (1934) behoort tot de top van de hedendaagse internationale glaskunst. Dit glasobject van filigraanglas is vervaardigd in de traditie van de oude Venetiaanse glazen. Het object illustreert bij uitstek Tagliapietra’s grote technische vaardigheid. Hij heeft over de hele wereld lesgegeven en ook intens samengewerkt met A. D. Copier. De naam ‘Ostuni’ is gebaseerd op het in Zuid-Italië gelegen gelijknamige dorpje, een op een heuvel gelegen enclave van witte huisjes.

Lino Tagliapietra, Ostuni, 1999. Helder rookkleurig en opaak wit filigraanglas, H 47,5 cm. Gemeentemuseum Den Haag, aangekocht met steun van Vereniging Rembrandt in 2000

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.