Hangrolschildering; geleerde, uitrustend onder een boom

Laat 17de - begin 18de eeuw Gao Qipei (toegeschreven aan Gao Qipei of aan een van zijn leerlingen, mogelijk zijn neef Li Shizhuo) Wereldmuseum Leiden

Gao Qipei (toegeschreven aan Gao Qipei of aan een van zijn leerlingen, mogelijk zijn neef Li Shizhuo) (1660 - 1734)
Laat 17de - begin 18de eeuw
Inkt op papier
183,5 x 60 cm
Wereldmuseum Leiden
Prenten en Tekeningen
1955
Kunsthandel Kleykamp, Den Haag; Wereldmuseum Leiden, 1955, inv. nr. 3195-4

Beschrijving

Toegeschreven aan Gao Qipei (1660-1734) of een van zijn leerlingen, mogelijk zijn neef Li Shizhuo (1690-1770).

Chinese monochrome hangrolschilderij van inkt op papier. Afgebeeld is een geleerde die uitrust onder een boom, onderwijl genietend van het uitzicht. Zijn knecht heeft een bundel boeken en een luit in een koker aan een draagstok op de grond gezet en staat achter zijn meester te turen. Een ezel is aan de boom vastgebonden. Signatuur en stempel zijn helaas verminkt. Deze schildering is een voorbeeld van 'finger-painting'. Deze manier van schilderen wordt toegeschreven aan Zhang Zao, Tang dynastie, en aan Gao Qipei (1672-1734). Aangezien de literatuur niemand voor Gao Qipei vermeldt die de schilderwijze van Zhang Zao zou hebben gebezigd, is het mogelijk dat het schilderij of van Gao is of van een navolger, waardoor het in de beginperiode van de Qing zou vallen. Mogelijk is het een werk van Li Shizhuo, een neef van Gao Qipei.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!