Het godenbanket

Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
Veiling New York (Sotheby's), 30 januari 2019, nr. 53; Centraal Museum, Utrecht

Dit juweel van een schilderij schittert van licht en kleur. Voorgesteld is een feestelijk banket, waarbij de fine fleur van de godenwereld aanwezig is. Zij hebben de gelegenheid duidelijk aangegrepen om zich even helemaal te laten gaan: de drank vloeit rijkelijk en overal wordt zonder gêne de lust bedreven. De Utrechtse kunstenaar Joachim Wtewael (1566-1638) maakte dit schilderijtje in overeenstemming met enkele van de belangrijkste voorschriften die zijn tijdgenoot Karel van Mander (1548-1606) vastlegde in zijn leerdicht Den grondt der edel vrij schilder-const uit 1604: de voorstelling heeft een cirkelvormige compositie en wordt bevolkt door een overvloed aan geklede, naakte en halfnaakte figuren van beide seksen en verschillende leeftijden. Het gladde koperen oppervlak stelde Wtewael in staat zijn geraffineerde penseelvoering ten volle uit te buiten.

‘Maer sonderlinghe lustich/ om aenschouwen/ Frissche Jonghelinghen/ en schoon Jonckvrouwen/ Oude Mannen/ Matroonen/ alle soorte Van Kinderen/ oudt en jongh van gheboorte.’

Karel van Mander

Joachim Wtewael geldt samen met Abraham Bloemaert (1566-1651) als de belangrijkste vertegenwoordiger van het Utrechts maniërisme, een stijl waarin de nadruk ligt op inventieve composities en de weergave van geïdealiseerde figuren in ingewikkelde houdingen. Het Centraal Museum had al een aantal werken van Wtewael, maar een kleine, veelfigurige compositie op koper, het soort werk waar hij het meest om wordt geroemd, ontbrak nog. Dit was mogelijk de laatste kans om een dergelijk werk voor de Collectie Nederland te verwerven. Oud-directeur Elizabeth Houtzager (1907-2001) noemde in 1952 een klein mythologisch werk op koper van Wtewael haar gedroomde aanwinst. Met deze aankoop is haar wens eindelijk in vervulling gegaan.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel, haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst en het Prins Bernhard Cultuurfonds), het Mondriaan Fonds, het Nationaal Aankoopfonds en particulieren

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.