Het godenbanket

15,8 x 20,4 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
Veiling New York (Sotheby's), 30 januari 2019, nr. 53; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 34950

Bij dit feestelijke banket is de fine fleur van de godenwereld aanwezig is. Zij hebben duidelijk de gelegenheid aangegrepen om zich even helemaal te laten gaan: de gasten geven zich over aan de muziek, drank en liefde. Het zijn precies dit soort op koper geschilderde mythologische voorstellingen, bevolkt door tientallen (bijna) naakte figuurtjes in de meest uiteenlopende houdingen, waar de Utrechtse kunstenaar Joachim Wtewael (1566-1638) om wordt geroemd.

‘Dit werk, met heel veel nauwkeurige, minutieus geschilderde figuurtjes, is misschien wel het mooiste dat Wtewael heeft gemaakt.’

Bart Rutten, directeur Centraal Museum

Joachim Wtewael geldt naast Abraham Bloemaert (1566-1651) als de belangrijkste vertegenwoordiger van het Utrechts maniërisme, een stijl waarin de nadruk ligt op inventieve composities en de weergave van geïdealiseerde figuren in complexe houdingen. Het Centraal Museum bezat al een aantal werken van Wtewael, maar een kleine, veelfigurige compositie op koper, het soort werk waar hij het meest om wordt geroemd, ontbrak nog. Al in 1933 sprak het museum de wens uit om een dergelijk werk van Wtewael te verschaffen. Met de aankoop van Het godenbanket ging die wens eindelijk in vervulling.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel, haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst en het Prins Bernhard Cultuurfonds). het Mondriaan Fonds, het Nationaal Aankoopfonds en particulieren

Bulletin

Wtewael Het Godenbanket Licht En Klein Formaat Detail
Feest bij de goden

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2019, pp. 18-22

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.