Het Laatste Avondmaal

1535 Cornelis Buys Stedelijk Museum Alkmaar

Cornelis Buys (ca. 1465/1570 - 1524/1532)
Olieverf op paneel
90 x 71,7 cm
Stedelijk Museum Alkmaar
Middeleeuwen en Renaissance
1981
Veiling, Londen (Sotheby's), 9 december 1981, nr. 11; Stedelijk Museum Alkmaar, 1981, inv. nr. 20841

Beschrijving

Op het paneel heeft Cornelis Cornelisz Buys II (1495/1500-1545) de scène van 'Het Laatste Avondmaal' afgebeeld. Op de achtergrond is de gang naar Gethsemane (links) en Christus op de Olijfberg (rechts) te zien. Het paneel heeft een bijzondere vorm: de Alkmaarse schilder Buys II combineerde verschillende ruimtelijke dimensies in één voorstelling. Waar je ook kijkt, je wordt op het verkeerde been gezet: in een illusionistisch gebouwtje vol klassieke ornamenten staan twee mollige kinderfiguren. Het zijn putti, kindgoden uit de antieke tijd. Ze tonen een ronde lijst op een standaard, waarin als in een spiegel een sleutelscène te zien is uit het lijdensverhaal: Het Laatste Avondmaal. Christus heeft zijn discipelen net verteld dat één van hen hem zal verraden, met hun verschrikte reacties tot gevolg. De schilder plaatste de groep rond een tafel die licht lijkt uit te stralen: een effect dat de dramatiek van het moment verhoogt. Het benadrukt ook de donkere figuur van Judas, rechts vooraan, die aanstalten maakt om te vertrekken. Opvallend is de metaalachtige uitstraling van het stuk: het verhaal lijkt niet in verf maar in glanzende email te zijn uitgevoerd. Deze uitstraling is typerend voor al Buys’ werken.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Conrelisz Het Laatste Avondmaall