Femme à la voilette

1895 (gegoten 1919-23) Medardo Rosso Museum Boijmans Van Beuningen

Medardo Rosso (1858 - 1928)
1895 (gegoten 1919-23)
Was over gips
H 72,1 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Beeldhouwkunst
1880-1950
Collectie M. Lauder, New York, 2014; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. BEK 1941 (MK)

Beschrijving

Femme à la voilette van Medardo Rosso (1858-1928) is een beeld dat zich niet in één keer blootgeeft. Het eerste dat opvalt is het hoofd en de beweging die dit beeld typeert, dan details als de jurk, de hoed, de zweem van een glimlach. Net als de impressionistische schilders uit zijn tijd probeerde Rosso de meest vluchtige momenten en ongrijpbare details vast te leggen.

In Nederlands openbaar kunstbezit waren voorheen slechts twee, wat kleinere werken van Medardo Rosso aanwezig, beide in Museum Kröller-Müller Beide werken zijn via de kunsthistorica Etha Fles, de Utrechtse beschermvrouwe van Rosso en tevens zijn grootste promotor, in Nederlands bezit gekomen. Mede gezien het grote belang van Etha Fles voor de carrière van Rosso – ze bezat ook de grootste privé collectie van diens werk – is het opmerkelijk dat er niet meer stukken van de beeldhouwer in Nederlands museaal bezit te vinden waren. Femme à la voilette, dat tot de meest geslaagde composities van de kunstenaar behoort, compenseert dat gemis. Dat Fles zelf ook een versie van dit beeld bezat – overigens niet dit exemplaar - geeft deze verwerving alleen maar meer waarde.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede danzij haar Dura Kunstfonds en haar Themafonds Beeldhouwkunst), de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds (mede dankzij het Breeman Talle Fonds), de BankGiro Loterij, de G.Ph. Verhagenstichting, de Stichting Dorodarte en particuliere begunstigers van het museum uit de Kring Van Eyck en het Gezelschap Bas Jan Ader

Femme
Een monument voor het vluchtige ogenblik

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2015, pp. 32-35