Interieur van de Oude Kerk te Delft

1654 Gerard Houckgeest Rijksmuseum

Gerard Houckgeest (1600 - 1661)
Olieverf op paneel
49 x 41 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
Collectie Mevrouw M.C. Messchert van Vollenhoven-van Lennep, veiling Amsterdam (Roos), 29 maart 1892, nr. 4; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. SK-A-1584

Beschrijving

Rond het midden van de 17de eeuw begon een aantal schilders in Delft zich toe te leggen op het portretteren van bestaande kerkinterieurs, iets wat voor die tijd alleen Pieter Saenredam had gedaan. Gerard Houckgeest was omstreeks 1650 de eerste, daarna volgden Emanuel de Witte en Hendrick Cornelisz van Vliet. Wat zo vernieuwend was aan het werk van deze schilders, is dat zij dwarsdoorzichten lieten zien in hun geschilderde kerkinterieurs, gebruik makend van het overhoeks perspectief. In dit gezicht in de Delftse Oude Kerk heeft Houckgeest bovendien een visueel grapje opgenomen: hij schilderde een gordijnroede, compleet met schaduw, met een realistisch gordijn eraan. De bedoeling was ongetwijfeld de beschouwer even te laten denken dat dit een écht gordijn was, waarmee het bewijs van Houckgeest vakmanschap was geleverd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt