Interieur van een gefantaseerde katholieke kerk

ca. 1670-80 Emanuel de Witte Stedelijk Museum Alkmaar

Emanuel de Witte (1617 - 1692)
ca. 1670-80
olieverf op doek
171,3 x 136,8 cm
Stedelijk Museum Alkmaar
17de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, Nederland; Stedelijk Museum Alkmaar

Van ons allemaal sinds 2021

In de 17de-eeuwse Republiek vonden rooms-katholieke erediensten meestal plaats in kleine schuilkerken. Dat het monumentale kerkgebouw op dit schilderij ontsproten is aan de fantasie van de kunstenaar, blijkt ook uit de 'oculus' in het dak. Zo'n opening zou bijzonder onpraktisch zijn voor Hollandse weersomstandigheden. Op het schilderij is de hemel gelukkig stralend blauw. Met het heldere licht dat door de ramen valt, wekt De Witte dit fantasiegebouw overtuigend tot leven.

Emanuel de Witte is een van de bekendste 17de-eeuwse schilders die Alkmaar heeft voortgebracht. Toch bezat Stedelijk Museum Alkmaar tot voor kort niets van hem. Toen de gelegenheid zich voordeed om het grootste en meest ambitieuze schilderij uit De Witte's oeuvre te verwerven, greep het museum die kans met beide handen aan. Dankzij de hulp van de Vereniging Rembrandt en vele anderen lukte het om dit uitzonderlijke werk naar Alkmaar te halen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Mr. J.J.A.M. Kennis Fonds, haar Caius Fonds, haar Dorodarte Kunst Fonds, haar VriendenLoterij Aankoopfonds en een bijdrage van The School of Life Amsterdam), het Mondriaan Fonds, de Schutters van Stedelijk Museum Alkmaar, de familie Schot, Ineke Wolf, Bart van der Feen de Lille en Marielies van Lente, Bijl-Van Urk Master Painting en anonieme particuliere sponsors

De Witte Interieur van een gefantaseerde katholieke kerk
Een de Witte voor Alkmaar