Koami-werkplaats (toegeschreven aan)
ca. 1635-45
hout, lakwerk, goud- en zilverfolie, kristal, zilver en koper
63,5 x 144,5 x 73 cm
Rijksmuseum
Toegepaste kunst en Design
veiling Philippe & Aymeric Rouillac, Cheverny, 9 juni 2013, nr. 80; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. AK-RAK-2013-3-1

Van ons allemaal sinds 2013

Deze kist is een hoogtepunt van Japanse lakkunst en van de uiterst luxueuze Aziatische kunstnijverheidsproducten die de VOC en haar dienaren in de 17de eeuw naar Europa brachten. Ieder detail is perfect uitgevoerd: de compositie is in balans, de kleuring kent vele nuances en het inlegwerk is uiterst nauwkeurig. Op verschillende panelen zijn voorstellingen uit de klassieke Japanse literatuur aangebracht, waaronder de 11de-eeuwse vertelling over het leven van prins Genji. Daarnaast kent deze kist een indrukwekkende herkomst, aangezien hij verbleef in de collecties van enkele belangrijke verzamelaars.

Voor meer informatie over deze kist en het aankoopverhaal, beluister deze aflevering van de podcastserie Eenmaal, andermaal...

Nederland was in de 17de eeuw in een bijzondere positie, toen het als enig Europees land toegang had tot Japan. Het zeer welvarende Amsterdam was in het midden van de eeuw een belangrijk centrum voor kunst en kunstnijverheid, waar naast meubelen, schilderijen en zilver ook dit soort Aziatische topkunst werd verhandeld. Er was tot voor kort echter geen enkel stuk lakwerk van het hoogste niveau meer aanwezig op eigen bodem. Met de aankoop van deze kist voor het Rijksmuseum kwam daar verandering in.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Caius Fonds), de BankGiro Loterij, de Jaffé-Pierson Stichting en JT International Company Netherlands

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Lakkist