Jonge keukenmeid achter een tafel met etenswaren

ca. 1650 Jan Albertsz Rotius

0 38 2309 2014 1 1 1
Jan Albertsz Rotius
ca. 1650
Olieverf op doek
119 x 147 cm
Westfries Museum
17de-eeuwse schilderkunst
Veiling, Warschau (Rempex), 11 juni 2014, nr. 174 (onverkocht); Westfries Museum, Hoorn, inv. nr. 43090

Het schilderij Jonge keukenmeid achter een tafel met kolen, vlees en gevogelte van Jan Albertsz Rotius (1624-1666) is tot nu toe het enig bekende keukenstuk van de kunstenaar. Het schilderij was te zien in de overzichtstentoonstelling 'J.A. Rotius, meesterschilder van Hoorn'. Voorafgaand aan deze tentoonstelling is, dankzij een beurs uit het Ekkart Fonds van de Vereniging Rembrandt, uitvoerig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de collectie portretten in het Westfries Museum. Deze beurs heeft mede bijgedragen aan de totstandkoming van de tentoonstelling over Rotius.

Het Westfries Museum heeft een duidelijke focus aangebracht in zijn verwervingsbeleid en investeert daarom in objecten die de opkomst, bloei en neergang van de Westfriese handelssteden en hun achterland in de jaren 1500-1800 illustreren. Hiermee vertelt het museum het regionale verhaal binnen het grote verhaal van de Gouden Eeuw, en daarin ligt de meerwaarde van de collectie van het Westfries Museum voor de Collectie Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds)

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.